Ruské firmy už tušia, že konflikt s Ukrajinou ich vyjde draho. Preto sa už teraz pripravujú na veľké šetrenie. Prepúšťanie oznámili ruské banky, aj priemyselné podniky.
Šéf ruskej bankovej dvojky VTB Andrej Kostin potvrdil plány na konsolidáciu skupiny a to, že niektoré operácie povedú k prepúšťaniu. Ku koncu septembra minulého roka VTB Group zamestnávala takmer sto tisíc ľudí. „Budeme skracovať tak o 15 percent. Pôjde o materskú banku VTB Capital, nie o celkovú skupinu," spresnil zdroj servera gazeta.ru vo VTB.
Banky budú škrtať
VTB nie je jedinou bankou, ktorá chce ušetriť. Sberbank tiež chystá znižovanie stavu. „Proces bude prebiehať prirodzenou cestou aj ako súčasť optimalizácie kádrovej štruktúry. Súvisí to aj s rozvojom služieb pre klientov - okolo 80 percent našich operácií klienti vykonávajú cez bankomaty, bankové terminály, internet a mobilné bankovníctvo. Budeme potrebovať menej špecialistov na technickú obsluhu klientov," uviedlo tlačové oddelenie Sberbank.
Experti si myslia, že štátne banky sa pripravujú na krízu a zhoršenie ekonomickej situácie. A prepúšťanie je toho jedným z prejavov. „Hrubý domáci produkt Ruska v minulom roku vzrástol len o 1,3 percenta, v tomto roku sa očakáva ešte pomalšie tempo rastu," hovorí analytik Igor Bunin.
Avtovaz prepustí tisícky ľudí
Prepúšťanie chystajú aj niektorí priemyselníci. Ruský Avtovaz sa tento rok podľa zdrojov Ria Novosti rozlúči až sa 7500 ľudí. Podľa správy za vlaňajšie tretí štvrťrok mal Avtovaz 67 tisíc zamestnancov. Výpoveď sa tak dotkne každého deviateho z nich. V AvtoVAZ uviedli, že zníženie počtu zamestnancov je súčasťou série nevyhnutných opatrení pre zlepšenie ekonomiky firmy. Začiatkom tohto roka Asociácie európskeho biznisu predpovedala stagnáciu ruského automobilového trhu o 1,6 percenta.
V roku 2013 sa predaje v automobilovom priemysle znížili o päť percent, Avtovaz zaznamenal dvanásťpercentné zníženie dopytu. Ruská železnica má stop stav od minulého roka. Spoločnosť nenajíma ďalších pracovníkov namiesto tých, ktorí podali výpoveď, alebo odišli do starobného dôchodku. Dráhy zamestnávajú vyše 1,2 milióna ľudí.
S pracovným trhom môžu zamávať aj súčastné ťažkosti ťažobnej a oceliarskej spoločnosti Mečel. Skupina je podfinancovaná a zadlžená, dokonca sa špekuluje o bankrote. Vláda zvažuje dotácie a plán záchrany podniku, z veľkej časti práve kvôli zachovaniu pracovných miest.