Odbúrať zbytočné byrokratické prekážky, odstrániť vysoké clá či uľahčiť cestovanie a pobyt slovenských biznismenov v Spojených štátoch. Aj to si naši podnikatelia sľubujú od novej obchodnej dohody medzi EÚ a USA, ktorá by podľa vyjadrení európskych lídrov mala byť z veľkej časti hotová do konca tohto roka. Jej finálny podpis pritom mešká. Kým pôvodný termín rátal s druhou polovicou roka 2015, podarí sa to zrejme až na budúci rok.
Vstup dohody do praxe by podľa podnikateľov pocítil na vlastnej peňaženke každý Slovák, ktorý by sa rozhodol kúpiť si nejaký americký výrobok. „V súčasnosti pri dovoze áut dosahuje clo desať percent nákladov. Ak by sa to odbúralo, bolo by to aj pre zákazníka oveľa lepšie,“ hovorí pre HN Dávid Okenka, majiteľ piešťanskej firmy Aligator Imports, ktorá dováža americké autá na Slovensko.
Pomoc pre firmy
V súčasnosti sú na Slovensku stovky spoločností, ktoré obchodujú s tovarom zo Spojených štátov. Čoraz viac je však aj Slovákov, ktorí podnikajú v USA a radi by svoj biznis rozšírili do EÚ. „Momentálne sú hlavným problémom v našej snahe dostať do Európy predovšetkým regulácie. Veríme, že dohoda by takéto administratívne prekážky odbúrala,“ pripomenul pre HN Milan Steskal, spoluzakladateľ spoločnosti Mentegram. Platforma, ktorú táto firma vyvinula, sa zaoberá online zberom aj analyzovaním dát pre psychoterapeutov. Spoločnosť vďaka nej prerazila v USA a chce s ňou uspieť i na Slovensku a v ďalších európskych krajinách.
Okrem toho by podľa Steskala nová dohoda mala uľahčiť situáciu aj ľuďom, ktorí sa spolu s rodinou budú chcieť presťahovať kvôli podnikaniu do Spojených štátov na viac ako tri mesiace. Súčasný elektronický systém cestovnej registrácie ESTA, ktorý pred pár rokmi nahradil vízovú povinnosť, totiž tieto problémy vyriešiť nedokáže.
Odborári chcú záruky
Americkí predstavitelia tvrdia, že dohoda by mala pomôcť skôr malým a stredným podnikom. Mnohé z nich by sa rady presadili za oceánom, dosiaľ sa im to však nepodarilo. „Nie je to preto, že ich výrobky nie sú bezpečné, ale pre rozdiely v regulačnom režime,“ zdôraznil zástupca amerického veľvyslanca na Slovensku Norman Thatcher Scharpf počas seminára o Transatlantickom obchodnom investičnom partnerstve. Ten v Bratislave pripravila Informačná kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku.
Nie každý však voči chystanej dohode prejavuje nadšenie. Vážne výhrady majú napríklad odborári. Tí pripomínajú, že dohodu podporia iba vtedy, ak v nej budú jasne určené konkrétne sociálne garancie či body týkajúce sa ochrany životného prostredia.
V tomto smere sa k odborárom pridávajú aj aktivisti. „Je dôležité zaistiť, aby sa nemohlo stať, že napríklad k nám na východné Slovensko príde nejaká firma z USA a bude chcieť ťažiť urán alebo iné suroviny podľa amerických pravidiel. Aj toto treba v dohode poriadne ošetriť,“ podčiarkol pre HN Karol Labaš, košický malý podnikateľ a aktivista v oblasti geodézie.
Podobné výhrady mal cez víkend nemecký minister hospodárstva a šéf tamojších sociálnych demokratov Sigmar Gabriel. Ten sľubuje, že všetky vážne pripomienky európskej ľavice a odborov do zmluvy presadí.
Nové pracovné miesta
Z dohody by podľa jej podporovateľov mali profitovať ekonomiky na oboch stranách Atlantiku. Vzniknúť by mali státisíce nových pracovných miest a HDP rásť rádovo o desatiny percenta, podľa optimistických odhadov až o pol percenta. Slovensko by malo získať viac ako 27600 pracovných miest.
Otázkou zostáva, kedy EÚ a USA dohodu uzavrú. Nemecká kancelárka Angela Merkelová a šéf eurokomisie Jean-Claude Juncker nedávno vyjadrili nádej, že všetky hlavné otázky sa podarí dotiahnuť do konca roka. Reálna je tak možnosť, že finalizovaná dohoda sa dostane na stôl prichystaná na podpis v druhom polroku 2016, teda v čase, keď Európskej únii bude predsedať práve Slovensko. V takom prípade by mohla vstúpiť do platnosti v roku 2017.