Revolúcia so zemným plynom priniesla v USA veľa zmien do energetického priemyslu. Ceny zemného plynu, ktoré sa zvykli pohybovať spolu s cenami ropy, prudko poklesli ešte v roku 2008 a odvtedy klesajú alebo sa pohybujú do strany. Jednou z razantných zmien bolo nahradenie uhlia zemným plynom v elektrárňach.
Podľa nedávnej štúdie Únie vedcov, dôvodom nahrádzania uhlia je znižovanie konkurencieschopnosti oproti zemnému plynu. Plyn začal veľmi rýchlo nahrádzať aj ropu, a to hlavne ako zdroj paliva pre vykurovanie domácností. Naopak, presadzovanie zemného plynu ako paliva je veľmi pomalé.
Existujú minimálne tri spôsoby, ako využívať zemný plyn v transporte. Prvým je výroba energie plynom, ktorá následne môže zabezpečovať energiu pre elektrické autá alebo elektrifikované železnice. Ďalším spôsobom je konverzia zemného plynu na kvapalinu, napríklad metanol alebo syntetický benzín. Posledným spôsobom, ktorý má zároveň aj najväčší potenciál je priame využívanie stlačeného plynu (CNG) alebo kvapalného plynu (LNG) ako palivo pre vozidlá transformované na plyn.
Ako zobrazuje tabuľka nižšie, využívanie plynu ako zdroja pohonu vozidiel je v mnohých krajinách už celkom zaužívané. Niektoré vlády pretlačili využívanie zemného plynu z ekologických dôvodov (redukcia znečistenia v mestách), iné aby dosiahli väčšiu energetickú nezávislosť. V týchto krajinách sa plyn bežne používa ako palivo do ľahkých vozidiel ako sú taxíky alebo osobné autá. V USA sa plyn na tieto účely momentálne využíva len veľmi málo, a to prevažne ako palivo pre mestské autobusy, smetiarske autá alebo dodávky.
Čo však bráni širšiemu uplatneniu zemného plynu v transportom systéme USA? Problém nie je v technológii, no má skôr politický a ekonomický rozmer. Na mikroúrovni vzniká predovšetkým problém s nedostatočne rozvinutou sieťou, pretože pre ľudí nemá význam vlastniť auto na zemný plyn, keďže stanice s možnosťou natankovať plyn sa v krajine vyskytujú len v obmedzenej miere. Výnimkou sú však nákladné autá, kde sa alternatíva využívania tekutého plynu sa v tomto prípade javí ako dobrá príležitosť. Prvotné náklady na transformáciu sú síce vysoké, no tieto vozidlá zvyčajne prepravujú tovar na dlhé vzdialenosti a nádrže pre tekutý plyn sú kompaktnejšie, čím sa eliminuje problém s častým tankovaním. Prekvapením teda nie je fakt, že stanice na tankovanie tekutého plynu pre veľké transportné vozidlá postupne začali vyrastať na hlavných prepravných trasách zo severu na východ a chystá sa už aj prepojenie zo severu na západ.
Redakcia Patria.cz ďalej odporúča: Fitch: Odsun dlhového stropu dáva USA viac času na lepšie riešenie |
Ak by sme to zjednodušili a skonštatovali, že sieť sa bude postupne vytvárať so stále rastúcim dopytom, narazíme ešte na environmentálny a energetický problém. Plyn, ktorý sa používa v nákladných autách, je zdaňovaný rovnakou sadzbou ako nafta, pričom 1,7 galóna (3,79 litra ) plynu vyprodukuje toľko energie ako 1 galón nafty. Priemyselná skupina NGVAmerica navrhuje vláde zmeniť sadzbu buď na základe spotrebovanej energie alebo z hľadiska množstva emisií na jednu jednotku paliva (zemný plyn obsahuje menej uhlíka ako nafta). Legislatíva v USA koná skôr v prospech alternatívnych zdrojov energie vo forme eklektických alebo hybridných automobilov, či už v zvýhodňovaní cez daňové stimuly alebo cez rôzne regulácie v ich prospech. Pokiaľ sa teda vláda nerozhodne, že uvoľní cestu aj zemnému plynu, môže prejsť ešte veľa rokov.
(Zdroj: EconMonitor, Union of Concerned Scientists - The Case for Closing America’s Costliest Coal Plants)
Katarína ObickáObchodovanie: www.patria-direct.sk |