StoryEditor

Lada končí. Ruského výrobcu zrejme nechajú padnúť

16.10.2009, 14:40
Ruské ministerstvo priemyslu a obchodu zrejme urobilo kríž nad stratovú automobilkou AvtoVAZ. Podľa rezortu výrobca áut prakticky zbankrotoval a míňať za neho ďalšie peniaze na jeho záchranu je pre štát zbytočné. Vyplýva to z listu námestníka ministra priemyslu Andreja Dementěva adresovaného vláde, z ktorého citoval ruský denník Kommersant.

V liste Dementěv analyzuje súčasnú situáciu v AvtoVAZ a to, či má zmysel poskytnúť mu štátnu injekciu, údajne plánovaná suma by mala dosiahnuť až 70 miliárd rubľov.

Z listu vyplýva, že ministerstvo odporúča závod nezachraňovať, ak nedôjde k výraznej redukcii pracovných síl. Zatiaľ to ale neznamená, že vláda nechá AvtoVAZ padnúť, názor rezortu slúži len ako poradný hlas, dodáva list.

Polovica zamestnancov na dlažbu

Podľa ministerstva je možné automobilku zachrániť, ak bude prepustených takmer 50 tisíc zamestnancov závodu. Úradníci tiež navrhujú, aby potom došlo k predovšetkým finančnému zabezpečeniu stability na trhu práce v Samárijskej oblasti.

Automobilka v súčasnosti dáva prácu 102 tisícom zamestnancov. Firma už oznámila koncom septembra, že prepustí 27 600 zamestnancov, čo predstavuje 27 percent celkovej pracovnej sily spoločnosti.

Dementěv však volá po ďalšom prepúšťaní. Ak by zostal počet pracovníkov zachovaný na súčasnom stave, tak by to podľa neho nevyhnutne viedlo k "nezvratnému zhoršeniu finančnej situácie. A mohlo by to viesť aj k neschopnosť firmy pokračovať vo výrobe." Námestník navrhuje, aby AvtoVaz zamestnával len asi 55 tisíc ľudí, to znamená prepustenie necelej polovice všetkých zamestnancov.

Oprávnenosť svojho návrhu dokazujú aj číslami. AvtoVAZ má v pláne vyrobiť za tento rok približne 660 tisíc automobilov, avšak kvôli poklesu dopytu zatiaľ za deväť mesiacov predal len 269,5 tisíc áut. V tomto týždni najväčšia ruská automobilka oznámila, že strata sa v prvom polroku zdesaťnásobila na 19,4 miliárd rubľov z 1,9 miliárd rubľov pred rokom. Tržby spoločnosti sa za 6 mesiacov prepadli takmer o polovicu na 53,1 miliárd rubľov z predchádzajúcich 98,5 miliárd.

Renault stráca záujem

Veľké prepúšťanie sa však nepáči vláde, ktorá sa obáva veľkého nárastu nezamestnanosti. Ruský premiér Vladimir Putin preto nedávno vyzval automobilku Renault, ktorá vlastní v AvtoVAZ štvrtinový podiel, aby firme poskytla finančnú pomoc alebo znížila svoj podiel v podniku. Firma Renault na to uviedla, že je pripravená do AvtoVAZ investovať, ale upozornila, že investície by nemuseli mať podobu hotovostných finančných prostriedkov.

Podľa Kommersantu však Renault do záchrany firmy nechce vložiť prostriedky, pretože koncern už o rozvoj závodu nemá záujem. Podľa Dementěva tiež nefunguje partnerstvo s Renaultom, okrem iného preto, že si chráni svoje technológie.

Dementěv považuje za zlú aj výrobnú koncepciu automobilky. Poukazuje na to, že vo výrobe sú v súčasnosti tri modely áut - Lada Kalina, Renault Logan a Lada Priora, ktoré všetky patria do rovnakej triedy aj cenovej kategórie a vlastne si navzájom konkurujú. "To všetko robí výrobnú stratégiu AvtoVAZ silne rizikovú," cituje list Dementěva.

Vláda prepúšťať nechce

Ako posledný dôvod, prečo nezachraňovat firmu uvádza námestník zadĺženosť AvtoVAZ. Firma bude mať podľa neho ku koncu roka dlhy vo výške cez 75 miliárd rubľov, ktorý vraj nebude prakticky možné reštrukturalizovať. "To znamená, že u AvtoVAZ možno pozorovať všetky príznaky bankrotu, tak ako je to legislatívne ustanovenia." Podobné závery navyše už podľa Dementěva skôr vyplynuli z auditu firmy, ktorý vypracovala spoločnosť Ernst & Young.

Podľa analytikov je to prvé objektívne hodnotenie situácie, ale vláda sa ho kvôli hrozbe vplyvov do sociálnej oblasti len ťažko bude držať. V meste Togliatti, ktorého obyvatelia v závode pracujú prakticky všetci, by to mohlo vyvolať sociálne nepokoje.

Dopyt po automobiloch v Rusku v tomto roku klesol o viac ako polovicu. Rozsiahle prepúšťanie a znižovanie miezd v dôsledku hospodárskej a finančnej krízy núti mnoho Rusov obmedzovať výdavky. Predaj áut tlačí nadol aj neochota bánk poskytovať úvery.

Vláda preto zaviedla po vzore Európy a Spojených štátov šrotovné, na ktoré naplánovala uvoľniť desať miliárd rubľov. Počíta s tým návrh rozpočtu na budúci rok. Šrotovné sa má vzťahovať iba na nákup nových automobilov montovaných v Rusku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. september 2024 12:39