Predseda parlamentu Andrej Danko (vľavo) a minister dopravy Árpád Érsek vrátili na trate IC vlaky.Pavol Funtál
StoryEditor

Slováci môžu prísť o desiatky miliónov eur, tvrdia matovičovci. Železnice zvažujú trestné oznámenie

07.07.2017, 09:33
Autor:
TASRTASR

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pri plánovanom prenájme ležadlových vozňov "prestrelila".

Myslia si to predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA, podľa ktorých chce dopravca prenajať vozne za 47 miliónov eur na obdobie ôsmich rokov, hoci by nákup nových vozňov a ich používanie na toto obdobie mohlo vyjsť na 26 miliónov eur.

"Ide o rozdiel 21 miliónov eur. Je to obrovská suma peňazí," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR poslanec hnutia Ján Marosz.

Sú to staršie vozne?

Poslanci OĽaNO-NOVA vychádzali z vyhlásenej súťaže ZSSK na prenájom 23 ležadlových vozňov vrátane údržby s možnosťou opcie na ďalších 13 vozňov, kde spoločnosť odhaduje cenu na 47 miliónov eur.

Prenajaté vozne pritom môžu mať podľa zákonodarcov rok výroby 1995, čiže môže ísť aj o staršie vozne.

Spolu s odborníkmi z hnutia však vypočítali, že pri kúpe rovnakého množstva nových vozňov a ich používaní po dobu ôsmich rokov by to firmu vyšlo 26 miliónov eur.

Podľa poslancov sa pritom už v tejto súťaži aj otvorili obálky s ponukami uchádzačov, víťaz tendra však ešte zverejnený nebol.

Marosz preto kládol otázky, kto vyhral túto súťaž a či ide o prenájom nových alebo starých vozňov. V prípade, že ide o staré vozne, či nebudú potrebovať opravu a kto ich bude opravovať.

Zároveň sa pýtal, kto riadi štátnu ZSSK, či ministerstvo vedené Árpádom Érsekom (Most-Híd), alebo predseda parlamentu a vládnej SNS Andrej Danko, keďže strana má vo firme svojich nominantov. Obrátil sa preto na tretiu koaličnú stranu Smer-SD a jej predsedu a premiéra Roberta Fica.

"Vyzývam Roberta Fica, aby sa osobne zaangažoval do tejto kauzy," zdôraznil Marosz.

Apeloval na premiéra, aby zrušil túto súťaž a zabezpečil v ZSSK manažérsku kontrolu.

Poslanec hnutia Eduard Heger zároveň dodal, že ministerstvo dopravy iniciuje uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie výstavby diaľnic a pritom sú to zlí správcovia a hospodári, čo ukazuje aj táto súťaž.

Železnice sa dištancujú od obvinení

ZSSK sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré dnes na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA. 

Ján Marosz, poslanec hnutia OĽaNO-NOVA: „Zhrnuté a podčiarknuté, suma sumárum. ZSSK si ide na 8 rokov prenajať, predpokladáme, že staré lôžkové vozne, o 100% drahšie, ako by firmu vyšlo, keby si na tých 8 rokov kúpila úplne nové lôžkové vozne, starala sa o nich, prevádzkovala a udržiavala. Keby ich nakúpila, tak nás tých 8 rokov stojí 26 mil. EUR.“ 

Toto tvrdenie poslanci nepodložili žiadnou ponukou, cenou, dôkazom, ktorý by ho potvrdzoval. 

Aktuálne obstarávanie vychádza na výslednú cenu 1,3 mil. EUR/ks pri celkovom počte 36 vagónov (pri uplatnení opcie, ktorá zo súťaže vychádza). Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je 2,5-2,7 mil. EUR/ks (Veľká Británia a Azerbajdžan, viď nižšie). Už z tohto je jasná úspora, ku ktorej dochádza. 

Ak v pondelok 10.7. poslanci Marosz a Heger nepredložia dôkazy o nákupe nových lôžkových vozňov v krajinách EÚ v cene 1,5 mil EUR/ks za posledných 24 mesiacov, predstavenstvo ZSSK zváži podanie trestného oznámenia za ohováranie a poškodzovanie dobrého mena.

01 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035 02 - Modified: 2024-11-07 09:03:19 - Feat.: - Title: Súťaž šitá pre ZSSK vyvolá problém. Sklz v liberalizácii musíme riešiť v Bruseli spolu s Rakúšanmi či Dánskom 03 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola? 04 - Modified: 2024-10-31 16:35:03 - Feat.: - Title: Na viacerých úsekoch je potrebné rátať deň pred sviatkom s kolónami a dlhším zdržaním 05 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. november 2024 20:44