Francúzske štátne železnice premenujú vysokorýchlostné vozidlá TGV na inOui. Súčasne oznámili ich rozsiahlu modernizáciu.
Zmenu názvu po 36 rokoch od vyjdenia prvého vlaku medzi Parížom a Lyonom v utorok oznámila Société nationale des chemins de fer français (SNCF) na tlačovej konferencii a nadchádzajúcu modernizáciu predstavila v tlačovej správe. K premenovaniu prikročila aj preto, že súčasné označenie TGV je len skratkou pre vysokorýchlostný vlak (Train à Grande Vitesse).
SNCF už skôr začala označovať niektoré vlaky značkou OUIgo, pod ktorou predávala nízkonákladové spojenia. Značka inOui, ktorú SNCF nasadí ako prvú na novú trať z Paríža do Bordeaux 2. júla, má spoločne s veľkými investíciami do vylepšenia vozov pritiahnuť viac zákazníkov.
Premenovanie sa bude postupne týkať aj iných trás, ďalšie na rade je spojenie Paríža a Štrasburgu. Do konca budúceho roka bude ako inOui jazdiť 80 percent existujúcich rýchlovlakov.
"Krstíme službu, ktorá zatiaľ nemala meno," povedal prezident SNCF Guillaume Pepy. Pod značkou inOui chcú francúzske dráhy ponúkať prémiové služby vrátane pripojenia k internetu, viac miesta na nohy alebo jedálenských vozňov. Samotné vlaky však zostanú rovnaké, zmiznú z nich len nápisy TGV.
Podnik sľubuje, že premenovanie nezdraží cestovné lístky, upozornil aj na zlacnenie v roku 2015 o šesť percent.
Slovo oui, ktoré znamená vo francúzštine áno, sa stáva základom pre označovanie služieb SNCF. Firma už používa značku OUIgo pre nízkonákladové rýchlovlaky alebo OUIBUS pre sieť autobusov. Rovnako tak premenuje svoj e-shop z voyages-sncf.com na oui.sncf.com.
Jedným z dôvodov zmeny je aj chystaná liberalizácia rýchlovlakov na sieti vysokorýchlostných tratí LGV, ktorá sa vo Francúzsku chystá od roku 2021. Firma chce byť pripravená na vstup konkurencie, a preto chce zlepšiť aj služby. Už dnes sa stretávajú dráhy s konkurenciou nízkonákladových leteckých dopravcov. Ročne vlaky TGV prevezú viac ako 105 miliónov cestujúcich.