Poslanec NR SR Tomáš Valášek (Progresívne Slovensko). FOTO: archív HN
StoryEditor

PS sa domnieva, že rezorty dopravy a obrany plánujú časti diaľnic a železníc stavať v utajenom režime

15.11.2024, 13:28
Autor:
TASRTASR

Minister dopravy Jozef Ráž v stredu po rokovaní vlády pripustil, že projekt dobudovania diaľnice D1 po Ukrajinu by mohol byť zaradený medzi výdavky na obranu a bezpečnosť.

Opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) má podozrenie, že rezorty dopravy a obrany plánujú vyhlásiť vybrané časti železničnej a diaľničnej infraštruktúry za strategicko-obranné, čo im umožní pripravovať stavby v utajenom režime. Uviedol to v piatok na tlačovej konferencii expert na dopravu PS Martin Pekár.

Utajený režim

"Máme vážne podozrenie, že minister obrany a minister dopravy plánujú zneužiť vojnu na Ukrajine. Myslíme si, že plánujú vyhlásiť určité časti železničnej a diaľničnej infraštruktúry za strategicko-obranné, a tým pádom im to umožní rekonštrukcie a výstavby na týchto infraštruktúrach v utajenom režime. Bez verejného obstarávania, a tým pádom ich môžu zadať komu chcú, napríklad Číňanom," uviedol Pekár.

image

Tunel Karpaty, cestovný ruch aj priemysel. Vláda určila ministrom vyše 20 úloh na rozvoj spolupráce s Čínou

Doplnil, že PS to považuje za nebezpečný krok, zníženie transparentnosti a vytváranie priestoru pre korupčné kauzy.

Podľa podpredsedu PS Tomáša Valášeka sa z rozpočtu obrany plánujú už teraz financovať mosty či nemocnica v Prešove, ktorá je prevažne civilná.

Namiesto rozvoja obrany diaľnica

Výstavba diaľnice z Košíc ďalej smerom na východ za približne 1,5 miliardy eur predstavuje ekvivalent približne dvoch ročných rozpočtov na modernizáciu a rozvoj ozbrojených síl, pripomenul.

"Toto sú peniaze, ktoré by mali ísť na výbavu vojakov, na zlepšenie životných podmienok v kasárňach. Ale teraz tam nebudú, pretože rozpočet na obranu sa zvrhol na takú druhú štátnu rezervu, do ktorej si načrú rôzne rezorty vtedy, keď im nevychádzajú ich projekty," uviedol Valášek.

image

Tunel Karpaty ako priamy biznis Číňanom? Ráž priblížil, ako by sa mohla viac ako miliardová stavba zaplatiť

PS kritizovalo aj plány rezortu dopravy na výstavbu tunela Karpaty v spolupráci s čínskym investorom. "Ďalším veľkým megalomanským snom ministra Ráža je tunel Karpaty za 1,7 miliardy eur. Tunel, ktorý hlavné mesto nepotrebuje. Peniaze, ktoré by sme mohli použiť na rozvoj dopravy hlavného mesta oveľa efektívnejšie," uviedol Pekár.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) v stredu po rokovaní vlády pripustil, že projekt dobudovania diaľnice D1 po Ukrajinu by mohol byť zaradený medzi výdavky na obranu a bezpečnosť.

Uviedol, že v tejto veci s rezortom obrany intenzívne diskutujú. Z týchto zdrojov by podľa Ráža vedeli pokryť projektovú prípravu.

01 - Modified: 2024-11-18 09:56:17 - Feat.: - Title: Prieskum Focusu: Progresívne Slovensko predbehlo Smer, stúpa Republika 02 - Modified: 2024-11-16 11:23:00 - Feat.: - Title: PS navrhuje obmedzenia týkajúce sa vlastníctva médií verejnými funkcionármi. Chce zabrániť zneužitiu funkcie 03 - Modified: 2024-11-14 16:38:37 - Feat.: - Title: Rast ekonomiky sa spomaľuje a dlh rastie, navrhnutý rozpočet to podľa PS ešte prehĺbi 04 - Modified: 2024-11-13 22:02:09 - Feat.: - Title: Zakliate nájomné bývanie. Vláda bola o krok bližšie k novým investorom, napokon ich z plánu stiahla 05 - Modified: 2024-11-13 15:42:16 - Feat.: - Title: Prieskum NMS: Progresívne Slovensko zväčšilo náskok pred Smerom. Hlas klesá, dobieha ho Republika
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. november 2024 18:10