Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. FOTO: HN/M. Gruber
StoryEditor

Vďaka clám na čínske autá získame druhý dych. Odpoveď Pekingu sa môže veľmi dotknúť Slovenska (rozhovor)

15.10.2024, 00:00

V rozhovore s Patrikom Križanským, riaditeľom Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, sa dozviete:

  • Ako dodatočné clo na čínske elektrické vozidlá pomôže európskym automobilkám. 
  • Bolo podľa neho správne, že Slovensko spolu s Nemeckom nehlasovalo za dodatočné clá?
  • Ako môžu domáce automobilky pocítiť odvetné opatrenie Pekingu.
  • Prečo dokáže Čína vyrábať lacnejšie elektrické autá ako závody v Európe. 

Európska únia sa rozhodla uvaliť dočasné dodatočné clá na dovoz čínskych elektromobilov. Peking ich podľa vyšetrovania totiž dotuje a súkromné spoločnosti dokážu predávať vozidlá lacnejšie ako európski hráči. Pomôže opatrenie európskym automobilkám? 

Z jednej strany to dá európskym automobilkám možnosť nadýchnuť sa a priniesť modely, ktoré sú zo strednej a z nižšej kategórie. Dnes máme elektromobily u nás drahšie aj preto, lebo máme luxusnejšie kategórie. Dnes nie je rozdiel medzi luxusným elektromobilom a luxusným spaľovákom takmer žiadny. Ale rozdiel medzi spaľovákom v najnižšej kategórii a elektromobilom je 60 až 80 percent. Preto budú mať automobilky príležitosť priniesť nové modely.

Čo je však veľký problém, je to, že rozhodnutie nepodporí voľný obchod a Číňania zareagujú a zavedú protiopatrenia. Okrem bravčového mäsa indikovali aj clá na vozidlá s parametrami vyše 2 500 kubických centimetrov, čo sú práve naše vozidlá. My do Číny vyvážame vozidlá v hodnote 2,3 miliardy eur. Veľmi veľa áut vyváža Volkswagen a Jaguar Land Rover. Ide práve o luxusnejšie kategórie ako Touareg, Cayenne a Defender. Ak by toto spravili, veľmi by sa to dotklo Slovenska a Nemecka.

Ako by sme to pocítili?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 87% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-11 15:52:19 - Feat.: 1 - Title: Zmätky s energopomocou na plyn, vzduchom lietajú stámilióny. Platí nižšia suma, tvrdí teraz rezort financií 02 - Modified: 2024-10-10 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Top fabrika na východe Slovenska hasí dlhy aj prepúšťa. Bohužiaľ ide o nutné zlo, hovorí pre HN nový vlastník 03 - Modified: 2024-10-10 17:51:57 - Feat.: 1 - Title: S európskymi lídrami nerokujem o podmienkach prímeria s Ruskom, povedal Zelenskyj a poprel špekulácie 04 - Modified: 2024-10-09 11:15:00 - Feat.: 1 - Title: Taraba rozdelil stovky miliónov eur. Víťazom tejto hry sú fabriky, obce už nie, tvrdí bývalý štátny tajomník 05 - Modified: 2024-10-07 13:52:19 - Feat.: 1 - Title: Fica v Užhorode vítali sirény a varovanie pred ruským migom. Žiadne sladké reči, vraví o stretnutí so Šmyhaľom
01 - Modified: 2024-11-09 23:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s úplne novým crossoverom od MINI. Svojou veľkosťou mieri aj na rodiny​ 02 - Modified: 2024-11-09 23:00:00 - Feat.: - Title: Čína čaká na Trumpov model colnej politiky. Súčasný plán rastu prejde revíziou, zvažuje aj stimuly 03 - Modified: 2024-11-09 13:46:39 - Feat.: - Title: Clá na čínske elektromobily sú nezmyslom. Hľadajme iné možnosti, vyzýva Fico eurokomisiu 04 - Modified: 2024-11-08 15:08:42 - Feat.: - Title: Najväčší čipový gigant zastaví výrobu pokročilých čipov umelej inteligencie pre Čínu, píše Financial Times 05 - Modified: 2024-11-08 14:51:30 - Feat.: - Title: V Pekingu sa stretli prezidenti Talianska a Číny, delí ich pohľad na Ukrajinu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. november 2024 09:56