Aj napriek tomu, že Slovensko je pre najvyšší počet vyrobených vozidiel na obyvateľa na celom svete označované za automobilovú veľmoc, výroba batérií do elektromobilov tu stále absentuje. Prečo si vaša spoločnosť vybrala práve túto krajinu?
Začnem úplne od začiatku. Keď sme sa pred dvomi rokmi zaoberali výberom potenciálneho partnera na výstavbu gigafabriky na Slovensku, tak práve Gotion sa nám javila ako spoločnosť, ktorá s nami zdieľa rovnaké vízie. A to z hľadiska udržateľnosti, recyklácie, výroby batérií aj výskumu a vývoja a jedným z najdôležitejších faktorov bolo aj to, aké silné portfólio má tento partner z hľadiska zákazníckeho dopytu.
Vieme, že najväčším investorom v spoločnosti Gotion je nemecký výrobca automobilov Volkswagen, ktorý kontroluje 25 percent podielu spoločnosti. To nám dávalo komfort z hľadiska štandardov aj regulatórnych aspektov. Gotion bol preto ideálnym partnerom a po našom spojení sme začali hľadať vhodnú lokalitu na výstavbu fabriky v rámci Európy.
Slovensko nebola jediná lokalita, na ktorej sme pracovali. Bolo ich viac ako desať celkovo v šiestich krajinách. Slovensko spočiatku nebolo medzi top lokalitami, no následne sme pri detailných štúdiach zistili, že Šurany poskytujú najvýhodnejšiu lokalitu z hľadiska infraštruktúry.
Medzi najdôležitejšie pozitíva patrí dostupnosť energetickej infraštruktúry, dostupnosť vody, a aj keď sa zdá úroveň nezamestnanosti naozaj nízka, vidíme veľký potenciál v rekvalifikácii pracovnej sily v regióne. Okrem týchto faktorov taktiež zohrala úlohu aj podpora štátu.
Ako si mám teda proces výberu lokality predstaviť? Na začiatku hrala v neprospech Slovenska cena práce či podnikateľské prostredie, no nakoniec prevážili faktory ako blízkosť Mochoviec a toku Nitra?
Je to presne tak. Mimoriadne dôležitá je pre nás dostupnosť vody aj energetickej infraštruktúry. Čiže aj keď niektoré krajiny v našom výbere mali napríklad lacnejšiu pracovnú silu, prípadne mali nižšie ceny energií, dostupnosť tejto potrebnej infraštruktúry zavážila natoľko, že Šurany sa stali tou najideálnejšou lokalitou.V tomto parku sa vieme pripojiť na zdroj energie s výkonom 400 kilovoltov a čerpať stabilný elektrický príkon.
Čo sa týka vody, dôležité je podotknúť, že nebudeme čerpať z podzemných vôd, ale budeme ako zdroj využívať technickú vodu z rieky Nitra. Táto voda bude využívaná najmä ako podpora výrobných zariadení, nebude teda využívaná priamo vo výrobe. Dostupnosť technickej vody z rieky bola pre nás kľúčová.
Ostatné lokality boli totiž závislé od spodných vôd, čomu sme sa chceli vyhnúť, aby sme nemali obdobné problémy ako naša konkurencia v okolitých krajinách.
Je verejným tajomstvom, že o priemyselný park v Šuranoch mali záujem aj ďalšie spoločnosti zamerané na výrobu batérií. Jednou z nich bol nemecký Volkswagen, po nej mal o priestor prejaviť záujem aj čínsky gigant CATL, ktorý v Maďarsku aktuálne stavia najväčšiu baterkáreň v Európe. Museli ste čakať na vyjadrenia týchto hráčov a boli ste teda doslova v poradovníku?
Zostáva vám 77% na dočítanie.