StoryEditor

Slovensko pri baterkárni obstálo v konkurencii šiestich krajín, hovorí výkonný riaditeľ InoBat

17.09.2024, 19:00

V rozhovore s Pavlom Krokošom, výkonným riaditeľom Gotion InoBat Batteries, sa dozviete:

  • Prečo sa ich spoločnosť rozhodla postaviť pri Šuranoch fabriku na výrobu batérií.
  • Aký mali záujem o lokalitu konkurenti a čo by sa s ňou stalo, ak by ju nezískali. 
  • Prečo je výhoda, že štvrtinu čínskej spoločnosti vlastní nemecký Volkswagen. 
  • Aká je komunikácia s odporcami investície a prečo ich chce investor zobrať do Číny. 
  • Akého znečistenia sa podľa slov spoločnosti dočká voda, ovzdušie či pôda.

Aj napriek tomu, že Slovensko je pre najvyšší počet vyrobených vozidiel na obyvateľa na celom svete označované za automobilovú veľmoc, výroba batérií do elektromobilov tu stále absentuje. Prečo si vaša spoločnosť vybrala práve túto krajinu?

Začnem úplne od začiatku. Keď sme sa pred dvomi rokmi zaoberali výberom potenciálneho partnera na výstavbu gigafabriky na Slovensku, tak práve Gotion sa nám javila ako spoločnosť, ktorá s nami zdieľa rovnaké vízie. A to z hľadiska udržateľnosti, recyklácie, výroby batérií aj výskumu a vývoja a jedným z najdôležitejších faktorov bolo aj to, aké silné portfólio má tento partner z hľadiska zákazníckeho dopytu.

Vieme, že najväčším investorom v spoločnosti Gotion je nemecký výrobca automobilov Volkswagen, ktorý kontroluje 25 percent podielu spoločnosti. To nám dávalo komfort z hľadiska štandardov aj regulatórnych aspektov. Gotion bol preto ideálnym partnerom a po našom spojení sme začali hľadať vhodnú lokalitu na výstavbu fabriky v rámci Európy.

image

Saková ohlásila druhú najväčšiu investíciu v histórii Slovenska, na juhu dá prácu 1300 ľuďom

Slovensko nebola jediná lokalita, na ktorej sme pracovali. Bolo ich viac ako desať celkovo v šiestich krajinách. Slovensko spočiatku nebolo medzi top lokalitami, no následne sme pri detailných štúdiach zistili, že Šurany poskytujú najvýhodnejšiu lokalitu z hľadiska infraštruktúry.

Medzi najdôležitejšie pozitíva patrí dostupnosť energetickej infraštruktúry, dostupnosť vody, a aj keď sa zdá úroveň nezamestnanosti naozaj nízka, vidíme veľký potenciál v rekvalifikácii pracovnej sily v regióne. Okrem týchto faktorov taktiež zohrala úlohu aj podpora štátu.

Ako si mám teda proces výberu lokality predstaviť? Na začiatku hrala v neprospech Slovenska cena práce či podnikateľské prostredie, no nakoniec prevážili faktory ako blízkosť Mochoviec a toku Nitra?

Kto je Pavol Krokoš

Skúsenosti z batériového priemyslu načerpal počas svojho vyše päťročného pôsobenia v InoBat, kde je od jeho začiatku. Prešiel viacerými pozíciami od projektovo-technického riadenia až po manažment. V spoločnosti GIB reprezentuje akcionára InoBat a zastáva funkciu výkonného riaditeľa. Je absolventom Vysokej školy ekonomickej v Prahe, Fakulty financií a účtovníctva, so špecializáciou na podnikové financie a oceňovanie podnikov.

Je to presne tak. Mimoriadne dôležitá je pre nás dostupnosť vody aj energetickej infraštruktúry. Čiže aj keď niektoré krajiny v našom výbere mali napríklad lacnejšiu pracovnú silu, prípadne mali nižšie ceny energií, dostupnosť tejto potrebnej infraštruktúry zavážila natoľko, že Šurany sa stali tou najideálnejšou lokalitou.

V tomto parku sa vieme pripojiť na zdroj energie s výkonom 400 kilovoltov a čerpať stabilný elektrický príkon.

Čo sa týka vody, dôležité je podotknúť, že nebudeme čerpať z podzemných vôd, ale budeme ako zdroj využívať technickú vodu z rieky Nitra. Táto voda bude využívaná najmä ako podpora výrobných zariadení, nebude teda využívaná priamo vo výrobe. Dostupnosť technickej vody z rieky bola pre nás kľúčová.

Ostatné lokality boli totiž závislé od spodných vôd, čomu sme sa chceli vyhnúť, aby sme nemali obdobné problémy ako naša konkurencia v okolitých krajinách.

Je verejným tajomstvom, že o priemyselný park v Šuranoch mali záujem aj ďalšie spoločnosti zamerané na výrobu batérií. Jednou z nich bol nemecký Volkswagen, po nej mal o priestor prejaviť záujem aj čínsky gigant CATL, ktorý v Maďarsku aktuálne stavia najväčšiu baterkáreň v Európe. Museli ste čakať na vyjadrenia týchto hráčov a boli ste teda doslova v poradovníku?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-29 16:21:37 - Feat.: 1 - Title: Veľký čínsky automobilový hráč expanduje na východ. Otvorí tu svoj prvý závod v Európe, vyrábať má pre Muska 02 - Modified: 2024-07-24 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Biznis počúva o novej dani, obáva sa odlevu talentov. Zamerajte sa už konečne na vlastné výdavky, odkazuje 03 - Modified: 2024-07-15 17:45:29 - Feat.: 1 - Title: Skompletizuje bratislavský Volkswagen postupku z Ingolstadtu? Brusel dostal fabriku do hry o top model 04 - Modified: 2024-06-23 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Baterkáreň otvára diaľničné plány. Štát prehodnotí južnú R7, v hre je aj obchvat a nová stanica 05 - Modified: 2024-06-21 12:13:34 - Feat.: 1 - Title: Baterkáreň v Šuranoch láka v tichosti ďalšie dve nové miliónové investície. Jednu chce využiť Orlen aj Duslo 06 - Modified: 2024-03-07 11:58:24 - Feat.: 1 - Title: Nová baterkáreň má vyrásť aj pod Zoborom. Nitriansky Jaguar mal viacero scenárov, teraz ukázal prvé plány 07 - Modified: 2024-02-27 11:49:03 - Feat.: 1 - Title: Ľudia v automotive chýbajú extrémne. Je to obrovské riziko pre Volvo, tvrdí šéf automobilového zväzu
01 - Modified: 2024-10-05 11:10:11 - Feat.: - Title: Baterkáreň v Šuranoch podľa investora neohrozí automobilový priemysel na Slovensku 02 - Modified: 2024-09-23 09:18:38 - Feat.: - Title: Hydinári, ktorí prevzali biznis od Penty, teraz vo veľkom expandujú 03 - Modified: 2024-09-15 22:00:00 - Feat.: - Title: Prilákajú státisícové straty nových investorov? Strojári zo Šurian hľadajú riešenie, v hre je aj nový majiteľ 04 - Modified: 2024-09-13 13:19:50 - Feat.: - Title: Európska únia dala zelenú štátnej pomoci Poľska pri výstavbe závodu Intelu. Investícia však vyvoláva otázky 05 - Modified: 2024-09-13 08:20:50 - Feat.: - Title: Zámer výstavby baterkárne v Šuranoch bude riadne posúdený, reaguje Taraba na obavy poslanca Hlasu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. október 2024 14:50