Na začiatku minulého týždňa MOL komunikoval dohodu s Lukoilom, na základe ktorej bude naďalej dostávať ruskú ropu. V skratke: ropu budete preberať na ukrajinsko-bieloruských hraniciach, kým doteraz to bolo na našej hranici, respektíve v prípade MOL maďarskej. Čo to znamená pre Slovnaft?
Začiatkom leta Ukrajina zaviedla nové sankcie, ktoré znemožnili nášmu dodávateľovi, spoločnosti Lukoil a jej dcérskej spoločnosti Litasco, dodávať nám ropu, hoci ostatní dodávatelia týmto neboli postihnutí.
Spor sa viedol o to, či je aj táto ropa predmetom sankcií.
Lukoil nikdy neprepravoval ropu cez územie Ukrajiny, vždy to robila jeho dcérska spoločnosť Litasco. Keď sa ocitol na sankčnom zozname Lukoil, Rusi to interpretovali tak, že sa to vzťahuje aj na jeho dcérsku spoločnosť, ktorá túto ropu prepravovala cez územie Ukrajiny. Preto sa rozhodli cez Ukrajinu ropu neprepravovať.
Doteraz platilo, že sa Slovnaft stával vlastníkom ruskej ropy až na ukrajinsko-slovenskej hranici, v prípade MOL-u na ukrajinsko-maďarskej hranici. Po novom sa Skupina MOL stáva majiteľom dodávok od spoločnosti Lukoil a jej dcérskej spoločnosti Litasco už na ukrajinsko-bieloruskej hranici.
Na druhej strane váš majetok putuje po vojnovom území. Nevnímate to ako riziko?
Toto riziko sme museli prijať, ak sme si chceli zachovať tento typ ropy. Novým skutočnostiam sme sa však prispôsobili a s prispením našich obchodných partnerov v Rusku a na Ukrajine sme situáciu napokon vyriešili.
O koľko vám to predraží barel ropy?
Počítame so zvýšením nákladov na poistenie, na financovanie, na prepravu, plus znášanie rizika. Ide o úplne novú zmluvnú schému. Takýto výsledok by však bez vkladu politickej reprezentácie nebol možný. Zásadne k nemu prispeli slovenská a maďarská vláda.
Kedy očakávate, že sa obnovia dodávky?
Ak pôjde všetko podľa plánu, v septembri.
O aký veľký problém išlo v prípade výpadku dodávok?
Nešlo o zanedbateľné číslo. Podľa nášho názoru je dôležité, aby mali všetky vnútrozemské krajiny bez prístupu k moru zabezpečených viacero dodávateľov a viacero dodávateľských trás. Napríklad Česko za posledných 10 rokov odoberalo takmer polovicu ropy z Ruska a druhú polovicu cez taliansko-nemecký ropovodný systém.Dnes počíta s tým, že prostredníctvom TAL-u bude môcť zvýšiť objemy dovezenej ropy aj priamo z mora. To by nahradilo dodávky z ropovodu Družba. Technicky sa to zrejme stane na prelome tohto roka, no môže trvať ďalšie mesiace, kým sa systém spustí. Môže sa tak stať, že cez ropovod Družba bude do Česka pritekať ropa ešte aj o rok.
Domnievam sa, že touto dohodou sme odviedli kus roboty aj pre našich českých bratov. Nebyť Družby, Česku by chýbali zhruba štyri milióny ton ropy ročne, z čoho sa dajú vyrobiť približne dva milióny ton nafty. A to je dosť.
K výpadku prišlo počas produkčne slabšieho obdobia, cez leto. Čo by sa stalo, ak by Lukoil zastavil dodávky napríklad na jar?
Problémy prišli v období, keď sme najmä v dôsledku generálnych opráv, ktoré v rafinérii tento rok prebiehajú, nakupovali celkovo nižší objem ropy. Počas prvého polroka sme sa na ne pripravili zvýšením vlastných zásob. Keď prišlo k výpadku v dodávkach, krátkodobo sme sa dohodli s ostatnými dodávateľmi ruskej ropy na zvýšení dodávok a časť chýbajúceho objemu sme vykryli nákupom ropy z mora.
To všetko spôsobilo, že sme dokázali vykryť vzťah ponuka – dopyt. Situáciu sme zvládli, no rád by som zdôraznil, že na udržanie bezpečnosti dodávok potrebujeme predvídateľné a dlhodobé riešenia plánovania objemov a logistiky. Teraz sme takéto dlhodobé riešenie našli. Je to dobrá správa pre celý región.
Ste schopní cez alternatívne ropy pokryť celý dopyt po palivách na Slovensku?
V prípade prechodu k alternatívnym ropám sme zhruba v polčase. Dôležité sú dve oblasti. Prvou je technické vybavenie rafinérie. Postupne realizujeme plán, ktorý nám zhruba pred dvomi rokmi pomohli vypracovať naši kľúčoví licenzori, z viacerých, najmä amerických, spoločností.
Analyzovali špecifiká rôznych druhov ropy a naše technológie. Následne nám navrhli riešenia šité na mieru pre naše výrobné jednotky. Tie teraz realizujeme v rámci 12 čiastkových projektov. Bude nám to trvať niekoľko rokov a celkovo za to zaplatíme 200 miliónov dolárov. Cieľom je upraviť fabriku tak, aby sme boli schopní spracovávať čisto neruskú ropu.
A tam ste v polovici?
V rámci tohto plánu sme dnes asi v polovici. Len tento rok sme objednali a vykonali práce za 30 miliónov eur. V prípade technológií ide spravidla o inštaláciu rôznych kompresorov, čerpadiel, špeciálnych potrubí, prírub, regulácie. Často ide o unikátne, nesériovo vyrábané komponenty, ktoré pre nás dodávatelia vyrábajú na mieru.
Potrebujeme tiež optimálne selektovať časové okná, keď tieto úpravy realizujeme, aby to čo najmenej ovplyvňovalo chod rafinérie. Už teraz vieme, že tento program sa bude v Slovnafte realizovať minimálne do roku 2027.
Ktorá je tá druhá dimenzia?
Tá je obchodná. V októbri to bude už druhý rok, odkedy sme vo veľkom, po lodiach, začali nakupovať alternatívne ropy. Odvtedy sme vyskúšali už 13 rôznych typov ropy z 10 krajín zo všetkých relevantných kontinentov. Išlo napríklad o ropu z Kazachstanu, Iraku, Ománu, zo Saudskej Arábie, z USA, Nórska, Guyany či Maďarska.
Z toho hľadiska je to zaujímavejšia práca, nie?
Veľa sme sa naučili. Museli sme sa rýchlo zorientovať na trhu, spoznať námorné trasy, vybudovať si vzťahy s dodávateľmi. Dôležité je sledovať aj politické dianie a rôzne iné súvislosti, ktoré sme doteraz nepotrebovali riešiť.
Konkrétne?
Napríklad z Kazachstanu sa ropa často exportuje cez ruský čiernomorský prístav Novorossijsk, ktorý je však vo vojnovej zóne. A tak sa plánovaný príchod lode môže zdržať napríklad aj o dva týždne. Pričom v čase, keď dorazí do prístavu Omišaľj v Chorvátsku, môže tam byť už loď pre inú rafinériu. Aj toto potvrdzuje náš argument, prečo je dôležité mať viac ako jednu dodávateľskú trasu.
Byť závislý len od Adrie znamená, že musí ísť všetko ako hodinky. A nielen kvôli Slovnaftu, ale tiež pre rafinérie v Maďarsku, Srbsku či v Chorvátsku. Nemáme dôveru, že prepravná kapacita Adrie je dostatočná. Ropovod bol postavený pred 50 rokmi a odvtedy nikdy nešiel na plnú kapacitu.
Pre Slovensko by mal mať ropovod Adria kapacitu šesť miliónov ton, čo by pokrylo naše potreby. To neplatí?
Podľa záťažových testov je prepravná kapacita Adrie okolo 12 miliónov ton ropy ročne pre všetky trhy. Testy však trvali len niekoľko hodín. Aby nedošlo k problémom v zásobovaní, ropovod by musel ísť nepretržite bez prerušenia, bez údržby, pričom už má svoj vek a nikdy predtým nebol taký zaťažený. Aj pohyb v prístave a preskladňovanie by muselo ísť bezchybne. Máme reálnu obavu o technickú schopnosť prepraviť cez Adriu také množstvo ropy. Druhá vec je samotná prepravná tarifná politika.
Myslíte to, že preprava cez Adriu je drahšia?
Nepáči sa nám, že máme platiť za prepravu chorvátskymi prepravnými zariadeniami o desiatky miliónov eur viac bez ďalšej pridanej hodnoty. Aj preto je podľa nás dobré, aby mal celý región prístup k Družbe aj do budúcnosti. Družba nemusí znamenať len ruskú ropu. Ide o ropovodný systém, ktorý má prístup aj napríklad k Čiernemu moru, je na ňu napojená aj sústava v Kazachstane.
Čo bude znamenať, keď sa v roku 2027 zrealizujú všetky investície v Slovnafte?
Tak môžeme dovážať a spracúvať ropu odkiaľkoľvek.
Už viete, ktoré z nich budete spracovávať?
Testujeme pomery a zmesi jednotlivých druhov ropy. Identifikovali sme dve až štyri ropy, ktoré budú nosné a môžeme ich nasadiť do výroby samostatne. Ďalšie sa dajú použiť v zmesi. To vôbec nevylučuje, aby sme aj v budúcnosti spracovávali ruskú ropu.
Vlani ste komunikovali, že zhruba 30 percent spracovanej ropy je z alternatívnych zdrojov. Aký bude pomer tento rok?
Vlani bol zhruba každý štvrtý liter vstupnej suroviny, ktorý prišiel do Slovnaftu, neruského pôvodu. Tento rok to bude plus-mínus rovnaké.
A budúci rok?
V decembri sa končí výnimka na vývoz produktov vyrobených z ruskej ropy do Českej republiky.
Preto sa na to pýtam. Už by ste tam nemohli vyvážať produkty z ruskej ropy.
Uvidíme, ako sa bude vyvíjať spotreba na Slovensku a aký bude záujem kupovať produkty na Ukrajine a inde. Je možné, že budeme spracovávať 60 percent neruskej ropy.
Výnimka už bola v minulosti predlžovaná. Očakávate rovnaký scenár aj teraz?
Je to politická otázka. Môj názor je, že kým nebude preverený alternatívny systém dodávok ropy cez ropovod TAL pre Česko, aj so všetkými dokumentmi a potvrdeniami a otestovaný v reálnej prevádzke, tak aspoň dovtedy by mala byť výnimka predĺžená. Už len z dôvodu, aby bolo Česko zabezpečené a aby celý región nebol vystavený zbytočnému ponukovému stresu. No ak výnimka predĺžená nebude, tak sa prispôsobíme.
V minulosti ste už začali diverzifikovať produkciu aj mimo palív.
Tu prichádzame k tomu, ako vidíme našu budúcnosť. Z hľadiska dodávok surovín chceme mať zachovaných čo najviac trás, aby mohla fabrika existovať, vyrábať a predávať. Na to však potrebujeme aj peniaze.
Z Európskej únie podporu nedostávame. Doma sme získali 44 miliónov eur z Modernizačného fondu na dekarbonizáciu časti výroby. Do envirofondu však roky významne prispievame, dodnes to je zhruba 300 miliónov eur za nakupované emisné povolenky. Ani v budúcnosti nepredpokladáme podporu z Únie. Investície v Slovnafte však budú masívne.
Za posledných 30 rokov sme preinvestovali 3,8 miliardy eur, pričom porovnateľnú sumu budeme musieť investovať v nadchádzajúcom období, len sa udeje rýchlejšie. Napríklad tento rok a aj ďalšie dva roky musíme preinvestovať dokopy 660 miliónov eur. Je to dôsledok nevyhnutných investícií, ktoré v minulosti neboli realitou.
Napríklad?
Okrem programu diverzifikácie v spracovaní rôp je tu veľká oblasť súvisiaca s Green Dealom. Priemyselné podniky budú zrejme musieť do roku 2040 znížiť uhlíkovú stopu o 90 percent oproti minulosti. V našom prípade to znamená celkové zníženie spotreby energie a elektrifikáciu časti fabriky. Popri tom je dôležité predĺžiť životnosť viacerých výrobných jednotiek o ďalšie dekády, čo bude stáť mnoho stoviek miliónov eur.
Časť podniku sa bude fokusovať na nové biznisy súvisiace s využitím odpadu, jeho konverziou na energiu aj na finálne produkty. A bokom neostanú ani bioprodukty, ako je napríklad takzvaný SAF – udržateľné letecké palivo. Jednoducho robíme všetko pre to, aby tu Slovnaft bol aj ďalšie desiatky rokov, hoci v pozmenenej forme.
Bez neho a jeho energie bude totiž Slovensko svojím spôsobom stáť a bude závislé od druhých. Vyžaduje si to však miliardové investície v dlhšom čase a na to si sporíme už dnes.