Nemecko nedávno objednalo nové policajné vrtuľníky od spoločnosti Airbus. FOTO: Reuters
StoryEditor

Aj slovenské požiare ťahajú dopyt po strojoch Airbusu. HN sa boli pozrieť v rodisku európskych helikoptér

09.09.2024, 19:30
  • HN navštívili výrobnú fabriku Airbusu vo francúzskom Marignane.
  • V reportáži sa napríklad dozviete, ako vyzerá produkcia helikoptér a čím sa líši od našich automobiliek. 
  • Podľa bývalého pilota je riadenie moderného vrtuľníka nuda. 

Zasadacie miestnosti firiem bývajú spravidla na jedno kopyto: dlhý stôl, stoličky, premietačka. Tá, v ktorej sa však ocitli HN, pôsobí úplne inak. Má presklenú stenu a pohľad cez ňu ponúka nevšedné divadlo.

Za oponou sa nachádzajú obrovské hangáry, z ktorých dnu a von každú chvíľu smerujú rôzne typy helikoptér. Štartujú, pobehujú okolo nich technici v reflexných vestách, piloti skúšajú prvé odlepenie od zeme, neskôr po dôkladnej kontrole v pravidelných intervaloch opatrne brázdia okolie.

Na obdiv sú vystavené malé aj veľké, civilné aj armádne stroje v rôznych fázach povinného testovania a tesne za nimi z pristávacej dráhy vzlietajú a zároveň na ňu pristávajú rôzne lietadlá.

image

Rezort Šutaja Eštoka plánuje nákup helikoptér. O výhru v tendri chce zabojovať európsky gigant

HN sa totiž išli pozrieť priamo do výrobnej fabriky Airbus Helicopters, ktorá je v bezprostrednej blízkosti letiska vo francúzskom Marseille. Listy rotorov poháňané motorom bičujú letný úpek a sedenie na kancelárskych stoličkách pripomína sedenie na hučiacom prebasovanom reproduktore.

„Teraz, prosím, nefoťte,“ upozorňuje médiá pracovník fabriky v Marignane zamestnávajúcej 8,5 tisíca ľudí. Dôvod je zrejmý. Na pľac prichádza jedna armádna helikoptéra za druhou. Rovno pred oknom neplánovane odstavili vlajkovú loď Airbus Helicopters s označením H225.

Hneď po testovaní zamieri priamo k nášmu južnému susedovi. Budapešť kúpila 16 kusov. „Ide o mimoriadne všestranný stroj. Dokáže odviezť okrem dvoch pilotov 19 ľudí a previezť náklad na úrovni 4,5 tony,“ konštatuje šéf výrobného programu zameraného na najväčšie helikoptéry v portfóliu Airbusu Michel Macia.

Namiesto robotov ručná práca

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 76% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-21 15:24:36 - Feat.: 1 - Title: Vrtuľník so zosnulým iránskym prezidentom sa zrútil kvôli poveternostným podmienkam, bol aj preťažený 02 - Modified: 2024-05-20 13:31:56 - Feat.: 1 - Title: „Režim stratil servilného služobníka.“ Expert opisuje, ako tragická smrť prezidenta Raísího môže zmeniť Irán 03 - Modified: 2024-04-18 18:15:06 - Feat.: 1 - Title: V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády 04 - Modified: 2024-04-02 17:45:00 - Feat.: 1 - Title: Vo Švajčiarsku zomreli traja ľudia pri nehode vrtuľníka v Alpách 05 - Modified: 2024-03-09 06:31:36 - Feat.: 1 - Title: Pri hranici s Mexikom sa zrútil vrtuľník. Nehoda sa stala osudnou trom mužom
01 - Modified: 2024-11-18 14:28:38 - Feat.: - Title: Americká letecká spoločnosť požiadala o ochranu pred veriteľmi, snaží sa zotaviť z pandemických problémov 02 - Modified: 2024-11-15 16:37:50 - Feat.: - Title: Putin k nám posiela hnojivá v obrovskom množstve, európski výrobcovia sa topia v problémoch 03 - Modified: 2024-11-08 14:39:00 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri potiahli autá, nedarilo sa hutníkom, informujú analytici 04 - Modified: 2024-11-08 14:24:02 - Feat.: - Title: Šéf OFZ pre HN: Mnohé huty prežívajú vďaka predaju emisných povoleniek. Prejedajú si tak vlastnú budúcnosť 05 - Modified: 2024-11-08 09:41:05 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri dupol na plyn, potiahlo ho kľúčové odvetvie. Ku koncu roka sa však čaká spomalenie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 21:07