Stav železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je bezpečný a prevádzka je zabezpečená podľa platných predpisov, technických noriem a zákonov.
ŽSR tak reagovali na pondelkové vyjadrenie Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS), podľa ktorej je stav železničných tratí na Slovensku alarmujúci a rušňovodiči sa po nich obávajú jazdiť. Na zlý stav slovenských železníc upozornili aj českí rušňovodiči.
Infraštruktúra ako tankodróm
AROS upozornil, že český rušňovodič v liste vedeniu Českých dráh prirovnal slovenskú železničnú infraštruktúru k tankodrómu. Výkon služby na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je podľa neho náročný nielen pre vozidlá, ale aj pre rušňovodičov a hraničí s možným vznikom mimoriadnych udalostí.
"Mojim zámerom bolo poukázať na stále sa zhoršujúci stav slovenských koľají, po ktorých my, českí rušňovodiči, denne jazdíme. Situácia je naozaj alarmujúca a domnievam sa, že máme oprávnené obavy o bezpečnosť cestujúcich aj svoju," uviedol rušňovodič Českých dráh Jiří Vondra.
AROS doplnil, že podľa českého rušňovodiča boli účastníci inšpekčnej jazdy prekvapení zlým stavom železničnej infraštruktúry na mnohých úsekoch trate Kúty - Štúrovo.
"Je pozoruhodné, že upozornenia slovenských rušňovodičov na tento neblahý stav našich koľají a ich okolia zjavne nestačia a opäť musí prísť impulz zo susedného Česka, aby sa veci, dúfajme, že pohli správnym smerom," upozornil prezident Federácie strojvodcov SR Dušan Kaša.
Infraštruktúra ŽSR je bezpečná
"Železnice Slovenskej republiky sa dôrazne ohradzujú voči subjektívnemu a účelovému názoru Asociácie železničných dopravcov Slovenska. Stav infraštruktúry ŽSR je bezpečný a prevádzka po nej je zabezpečovaná podľa platných predpisov, technických noriem a zákonov. Uvedené vyjadrenie združenia považujeme za dehonestáciu práce a úsilia tisícok zamestnancov ŽSR," uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Pripomenula, že Železnice Slovenskej republiky na bežnú údržbu tento rok vynakladajú vyše 55 miliónov eur a pre akcie odloženej údržby vyše 28 miliónov eur.
"Všetky tieto prostriedky sú smerované účelovo na presné miesta opravných prác a, navyše, prostredníctvom akcií takzvanej jednoduchej reprodukcie začína ŽSR realizovať rozsiahle opravné práce na konkrétnych úsekoch, kde zároveň očakávame dosiahnutie požadovanej kvality cestovania," vysvetlila Bahýlová.
Pozvánka na inšpekčnú jazdu
Výkon služby na tratiach ŽSR je podľa neho náročný nielen pre vozidlá, ale aj pre rušňovodičov a hraničí s možným vznikom mimoriadnych udalostí. Vedenie Českých dráh preto pozval na inšpekčnú jazdu, na ktorej sa mali zúčastniť aj zástupcovia ŽSR.
"Spomenuté vyjadrenie rušňovodiča Českých dráh sa týka úseku Kúty - Štúrovo. Vzhľadom na fakt, že na dotknutom úseku evidujeme tri obmedzenia traťovej rýchlosti, a to v celom tomto 206 kilometrov dlhom úseku," uviedla Bahýlová.
Dodala, že v úseku medzi Kútmi a Devínskou Novou Vsou v súčasnosti robia rozsiahlejší výrub porastov. "Zdôrazňujeme, že v tomto úseku sa v blízkej dobe začína modernizácia úseku, teda výrub bude len na miestach, kde môže byť ohrozená viditeľnosť návestidiel, a to najmä vzhľadom na účelné vynaloženie prostriedkov ŽSR, keďže očakávame rozsiahly výrub zhotoviteľom stavby," doplnila Bahýlová s tým, že tento i každý spravovaný úsek ŽSR je bezpečný a prispôsobený na riadnu prevádzku.