StoryEditor

Kvôli polmiliardovému projektu železníc hrozí zbúranie veľkej bytovky v Bratislave. Obyvatelia sa búria

19.08.2024, 00:00
  • Železnice sa chystajú obnoviť koľaje v Bratislave. 
  • V rámci projektu za viac než pol miliardy eur by chceli postaviť aj niekoľko podjazdov či nadjazdov.
  • Tie nahradia dnešné zastaralé priecestia. 
  • Tu sa však rysuje problém. Nové varianty totiž počítajú so zbúraním sedemposchodovej bytovky.

Ranné či večerné kolóny v Bratislave nie sú pre ostrieľaných vodičov žiadnym prekvapením. Sú však miesta, na ktorých sa môžete zdržať prakticky počas celého dňa.

Minister dopravy Jozef Ráž naznačil, že sa uvažuje o novom mieste pre hlavnú železničnú stanicu. VIDEO: TASR

Spravidla ide o cesty, ktoré sa pretínajú so železnicami, a dopravu tu riadia závory alebo signalizácia. Železničiari však plánujú tieto úzke miesta odstrániť a priecestia majú nahradiť podjazdy a nadjazdy. 

image

Železničný projekt stošesťdesiatky pod Tatrami sa komplikuje. Dôvodom je plánovaný štvorpruh pre autá

Práve jedna z týchto nových križovaní neďaleko areálu Istrochemu však vyvoláva vlnu odporu. Kvôli novému premosteniu by totiž štát musel zbúrať sedemposchodovú bytovku, ktorú obýva asi 200 ľudí. „Sme z toho hotoví. Toto nebolo v hre. Všetci máme prerobené byty, niektorí splácajú hypotéky. Kam ma presunú na staré kolená, na perifériu?“ pýta sa rozhorčene obyvateľka Patrícia Kubovská.

HN zisťovali, nakoľko je takýto scenár reálny, či k podobným prípadom došlo už aj v minulosti a ako budú železnice kontroverznú stavbu ďalej riešiť.

Byty z čias Dynamitky

Pozrime sa však najprv na to, ako celá situácia vznikla. Koncom júla zverejnili železnice na portáli envirorezortu takzvanú správu o hodnotení pre zámer za zhruba pol miliardy eur. Ten sa týka modernizácie východnej časti železničného uzla Bratislavy. Jeho súčasťou je aj nové priame cestné prepojenie Vajnorskej a Račianskej ulice. Pôvodný zámer z roku 2022 riešil dve alternatívy, ktoré pri predĺžení spojnice s búraním bytovky ešte nepočítali.

V novom dokumente pribudli k pôvodným variantom tri ďalšie – 3A, 3B a 4. Všetky tri nové možnosti skúmajú novú...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-01 17:34:15 - Feat.: 1 - Title: Odtrhnutý vagón zničil koľaje. Na trati poznačenej tragédiou sa hromadia problémy a vlaky meškajú 02 - Modified: 2024-07-26 11:25:57 - Feat.: 1 - Title: Blamáž s európskymi peniazmi? Česi dostali na železnice 400 miliónov, my len tri. Rážov rezort reaguje 03 - Modified: 2024-07-25 09:26:59 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami sa rysuje megalomanský projekt s najdrahšími koľajami. Starú trať má nahradiť obchvat a pláž
01 - Modified: 2024-10-13 11:36:06 - Feat.: - Title: Železnice verzus diaľnice. Komu štát na budúci rok pošle viac peňazí a ktoré projekty dostanú prioritu? 02 - Modified: 2024-09-27 16:45:00 - Feat.: - Title: Železnice idú zahustiť vlaky medzi Bratislavou a Trnavou. Súťažil len známy hráč a cenu nafúkol na dvojnásobok 03 - Modified: 2024-09-27 09:03:22 - Feat.: - Title: Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, ako čakali. Modlia sa, nech nespadne, tvrdí expert 04 - Modified: 2024-09-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Železnice sa dostali do stretu s naštvanými občanmi. Bratislava je proti búraniu bytovky kvôli novému podjazdu 05 - Modified: 2024-07-29 22:00:00 - Feat.: - Title: Symbol čínskej moci, ktorý odštartoval hospodársky boom. Za dve dekády vybudovali najväčšiu sieť na svete
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. október 2024 22:40