Väčšina Slovákov pri nákupe odevov stále dáva prednosť kamenným predajniam. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovali agentúry ResSolution Group a Nielsen metódou online zberu dát na vzorke päťsto respondentov vo veku 15 a viac rokov.
Väčšina (65 percent) Slovákov podľa prieskumu nakupuje oblečenie aspoň raz za štvrť roka, či už v kamenných obchodoch alebo na internete. Tretina (34 percent) si oblečenie kupuje asi raz za tri mesiace, raz mesačne pätina (19 percent).
Najviac nakupujú mladí
Ešte častejšie oblečenie nakupuje viac než desatina Slovákov, dva- až trikrát mesačne 11 percent, týždenne jedno percento. Zvyšná tretina Slovákov potom patrí medzi menej častých kupujúcich.
Prieskum tiež ukázal, že 16 percent Slovákov stačí oblečenie nakúpiť dvakrát, piatim percentám len jedenkrát za rok, 12 percent si oblečenie kupuje menej než raz ročne.
Najmenej raz za mesiac si oblečenie kúpi 39 percent žien, u mužov je to len 24 percent. Náruživejších kupujúcich oblečenia je taktiež viac medzi mladými - 44 percent Slovákov vo veku 15 až 34 rokov si kupuje oblečenie aspoň jedenkrát mesačne.
Na porovnanie, v strednej generácii (35 až 54 let) je to iba 31 percent a medzi ľuďmi nad 54 rokov dokonca len 15 percent.
Viac než polovica (52 percent) Slovákov nakupuje častejšie (18 percent z nich dokonca výhradne) v kamenných predajniach.
Naopak, cez internet si oblečenie častejšie (22 percent) alebo výhradne (4 percentá) kupuje 26 percent Slovákov. Pätina nakupuje v kamenných predajniach a v internetových obchodoch približne rovnako.
Rozhoduje vek
Preferencie online a offline nakupovania sa líšia podľa veku. Zatiaľ čo 60 percent ľudí starších ako 54 rokov nakupuje výhradne alebo častejšie v kamenných obchodoch, u respondentov vo veku 35 až 54 rokov je to 56 percent a u kategórie 15 až 34 rokov dokonca 42 percenz.
Opačný trend možno pozorovať u online nákupoch, ku ktorým sa v najväčšej miere prikláňajú opýtaní vo veku 15 až 34 rokov, táto tendencia s vyšším vekom klesá.
Slováci podľa prieskumu oblečenie najradšej nakupujú v kamennej predajni konkrétnej módnej značky v obchodnom centre (40 percent). Štvrtina (25 percent) rada oblečenie kupuje na e-shopoch konkrétnych obchodov a 21 percent preferuje internetové obchody s módou, ktoré ponúkajú výber z mnohých značiek.
Oblečenie, ktoré už nenosia, podľa prieskumu Slováci najčastejšie darujú blízkym (48 percent). Do textilných kontajnerov zvyčajne vyhadzuje odevy 39 percent ľudí, 32 percent ho daruje na charitu.
Pre ľudí starších ako 54 rokov je však možnosť darovania nenoseného oblečenia blízkym až na treťom mieste (36 percent), najčastejšieho ho nosia do textilných kontejnerov (48 percent), prípadne ho darujú na charitu (38 percent).