Daň zo sladených nápojov bude od ďalšieho roka realitou. Čo to znamená pre výrobcov?
Výška bola schválená na 15 centov na liter nápoja a je splatná na úrovni výrobcu. Na to, aby sme ju boli schopní odviesť, to musíme zohľadniť v cene. Ak dnes predávame produkt, povedzme, za 50 centov, musíme cenu zvýšiť na najmenej 65 centov, keďže po odvedení dane sa opäť dostaneme na sumu 50 centov.
A pre spotrebiteľa?
Naši odberatelia, čiže maloobchodné siete, musia ešte pripočítať maržu a DPH. Zo sadzby 15 centov na liter sa tak v konečnom dôsledku dostaneme k 30 centom, až o toľko zdražejú nápoje pre zákazníkov. Najbežnejšie zastúpené na pultoch aj v nákupných košíkoch sú fľaše v objeme 1,5 litra. Tie neznačkové stoja zvyčajne okolo jedného eura, po novom sa predražia až o 45, respektíve po zaokrúhlení o 50 centov.
Ako na to budú konzumenti podľa vás reagovať? Aj v kontexte nedávneho zavedenia zálohovania obalov, ktoré nápoje už predražilo.
Ide o také veľké nárasty, v princípe o 50 percent z ceny, pri lacnejších produktoch o ešte vyššie percento, že si myslím, že na to budú citliví. Práve lacnejšie produkty sa totiž predávajú vo veľkých objemoch, siahajú po nich ľudia s nižšími príjmami. Dôjde k výraznému poklesu spotreby.
Ako to zasiahne váš segment?
Na Slovensku máme v priemysle pomerne vysoké náklady v kontexte pomerne malého trhu s nealkoholickými nápojmi, ich spotreba navyše vo všeobecnosti klesá.
Ekonomická situácia niektorých výrobcov je na hrane, ďalší pokles spotreby súvisiaci s novou daňou bude mať devastačné účinky na slovenský nápojový priemysel. Zlikvidujeme si ho, 15 centov je príliš veľa na európske pomery, nieto slovenské.
Sadzba je navyše postavená tak, že nezohľadňuje množstvo cukru v jednotlivých nápojoch, postihne to všetky druhy.
Argumentom pri zavedení tejto dane sú aj zdravotné aspekty, presnejšie boj proti obezite...
Zostáva vám 66% na dočítanie.