Digitálny svet priniesol mnohé výhody, spotrebitelia sa však stávajú zraniteľnejšími. Uviedol to tlačový odbor Ministerstva hospodárstva k Spotrebiteľskému dialógu na tému Ochrana zraniteľných spotrebiteľov v digitálnom veku, ktorý spoluorganizovalo Ministerstvo hospodárstva a Európska komisia.
"Zložitosť a zvýšená obchodná sila hráčov na trhu si vyžadujú nový prístup k ochrane spotrebiteľa. Musíme nanovo definovať, čo znamená spravodlivosť v novej digitálnej realite. Stratégia spotrebiteľskej politiky Únie na ďalšie obdobie predstavuje jedinečnú príležitosť pripraviť pôdu pre novú generáciu právnych predpisov a opatrení, ktorá odpovie na niektoré súčasné trendy. Vo svete ovládanom digitálnymi technológiami, pokročilými marketingovými technikami a novými spôsobmi predaja nemôžeme nechať spotrebiteľa osamote," zdôraznil štátny tajomník Ministerstva hospodárstva Vladimír Šimoňák.
Účastníci panelovej diskusie ocenili prínos digitalizácie, poukázali však na potrebu nového prístupu k ochrane spotrebiteľa v novej digitálnej realite.
V rámci diskusie upozornili na aktuálne problémy spotrebiteľov v oblasti poskytovania finančných služieb, prístupu k tovaru a službám pre zraniteľných spotrebiteľov, ale aj na časté zneužívanie dôvery spotrebiteľov a používanie nekalých praktík zo strany niektorých obchodníkov.
"Na dnešné stretnutie som si prišla vypočuť, pochopiť, ale aj diskutovať o výzvach, ktorým na Slovensku čelíte v oblasti ochrany spotrebiteľov. Vidím, že výzvy sú tu veľmi podobné ako v iných členských štátoch. V Eurokomisií intenzívne pracujeme na ochrane najzraniteľnejších spotrebiteľov, či už ide o osoby so zdravotným postihnutím, starších ľudí alebo deti. Rôzne nové výzvy, s ktorými sa pri nákupoch v bežnom obchode nestretneme, prináša najmä nakupovanie online," povedala riaditeľka pre agendu spotrebiteľov z Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť a spotrebiteľov Eurokomisie Isabelle Pérignon.
Eurokomisia pravidelne organizuje v členských štátoch sériu podujatí s názvom Spotrebiteľský dialóg. Ich cieľom je diskutovať s vnútroštátnymi orgánmi a zainteresovanými subjektmi o ich skúsenostiach so spotrebiteľskou agendou, zhodnotenie spotrebiteľskej politiky a podpora spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa.