V roku 2024 by tržby v slovenskom maloobchode mohli rásť. Inflácia sa spomaľuje, platy reálne porastú a spotrebiteľská nálada je na takmer štvorročnom maxime. Uviedla to v analýze Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
"V roku 2024 očakávame opätovný mierny rast tržieb v maloobchode. A to vďaka spomaleniu inflácie, rýchlejšiemu ekonomickému rastu, klesajúcej miere nezamestnanosti a opätovnému reálnemu rastu platov. Pozitívny trend vývoja tržieb naznačuje aj vysoká úroveň indikátora spotrebiteľskej dôvery," spresnila.
Upozornila, že na nákupné správanie Slovákov vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to boli predovšetkým pandémia a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Poznamenala, že podľa údajov Štatistického úradu SR sa však v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje.
Pripomenula, že Štatistický úrad SR na začiatku februára zverejnil údaje o vývoji maloobchodných tržieb (v stálych cenách) za celý rok 2023. Po dvoch rokoch, 2021 a 2022, rastu (o 1,4 percenta a 4,3 percenta) sa tržby maloobchodu v prepočte na stále ceny ocitli v červených číslach a medziročne zaznamenali pokles o 4,5 percenta.
Išlo tak podľa nej o najvýraznejší prepad od roku 2009, keď maloobchodné tržby, hlavne v dôsledku svetovej hospodárskej krízy, poklesli o vyše desať percent.
Doplnila, že najvýraznejší prepad tržieb dosiahli vlani špecializované predajne so sortimentom pre domácnosť - hobby markety, predajne nábytku či elektrotovaru, a to o 14,9 percenta. Predajne v stánkoch a na trhoch vykázali pokles tržieb o 14,6 percenta, špecializované predajne s potravinami, nápojmi a tabakom o 11,7 percenta. Naopak, vlani sa tržby podarilo medziročne zvýšiť o 10,7 percenta predajniam s PC a IT sortimentom.
"Z dostupných údajov spoločnosti CBRE vyplynulo, že v nákupných centrách či retailových parkoch sa počas roka 2023 zaznamenal medziročný nárast, tak návštevnosti, ako aj obratu. Tržby v rámci nákupných centier boli medziročne vyššie o šesť percent a návštevnosť dosiahla medziročný nárast na úrovni troch percent," dodala analytička WOOD & Company.