Okrem Trestného zákona sa za kontroverznú zmenu, ktorú prináša vládna koalícia, považuje aj vaša legislatíva o strategických investíciách. Tá by síce mohla niektoré stavby výrazne zrýchliť, no vynárajú sa pri nej pochybnosti. Problémom je napríklad vylúčenie kontroly ministerstvom financií a ich Útvarom hodnoty za peniaze. Ako na tieto výhrady reagujete?
Uviedol by som to na pravú mieru. Zákon je transpozíciou európskej legislatívy o TEN-T koridoroch a projekty, ktoré spadajú do tejto siete, už všetky posúdené útvarom boli.
Za ministerstvo dopravy nemáme žiadnu ambíciu robiť skratky a obchádzať Útvar hodnoty za peniaze alebo iný analytický útvar ministerstva. Dávame len možnosť pre vládu, že v prípade, že si to zdôvodní a strategická investícia je natoľko dôležitá, môže sa rozhodnúť, že takéto posúdenie nebude potrebné.
Musí teda rozhodnúť o dvoch veciach: v prvom rade, či ide o strategickú investíciu, a následne o tom, či ju posudzovať chce alebo nie.
Od čoho to bude závisieť?
Môže sa napríklad stať, že dôjde k havárii atómovej elektrárne a bude ju treba okamžite postaviť nanovo. V minulosti sme tu mali požiar Krásnej Hôrky. Hádam nejdeme skúmať, či sa takáto investícia má alebo nemá zrealizovať.
Nemám na mysli projekty tohto typu. Skôr je to o tom, že do tohto balíčka môže pribudnúť prakticky hocičo. Starosta Ružinova Martin Chren na stretnutí s vami spomínal, že skúsia lobovať aj za železničné priecestie. Bratislavská župa chce zase riešiť svoje obchvaty. Neobávate sa, že pretlak lobistov bude kvôli vágnemu sformulovaniu podmienok príliš veľký a strategická investícia bude pomaly každá druhá?
Opakujem, že o tom, že nejaká investícia sa nebude posudzovať, by musela rozhodnúť vláda a musela by si to zdôvodniť. Ak by Bratislavský kraj tlačil na to, aby sa malokarpatský obchvat stal strategickou investíciou, súhlasil by som s tým, ale s tým, aby nebola posudzovaná, by som už nesúhlasil.Možnosť je tam naozaj len pre prípad, že potreba realizácie investície je natoľko dôležitá pre Slovensko, že sa vláda rozhodne, že ju netreba posudzovať.
Okrem toho má každé ministerstvo svoj analytický útvar, ktorý má vysoký kredit. Poďme odľahčiť ÚHP, ktoré má posúdiť všetky projekty nad milión eur.
Útvar sa tiež nemôže vyznať do každej témy. Dnes má divokú kartu na to, že posudzuje úplne každý projekt prierezovo cez všetky ministerstvá. Pýtame sa prečo, keď tu máme Inštitút dopravnej politiky.
Nesmeruje to ku konceptu, že rezort si vlastne diaľnicu vytýči, ako chce, bez variantov, sám si ho posúdi a dokonca bude mať väčšiu moc nad výberom zhotoviteľa cez svojho človeka na Úrade verejného obstarávania? Nechýba podľa vás v tomto procese kontrola nejakej tretej strany?
Zostáva vám 85% na dočítanie.