Ing. Branislav Lukáč technický riaditeľ a konateľ STRABAG, s. r. o FOTO: Katarína KincelováFOTO: Katarína Kincelová
StoryEditor

Šéf slovenského Strabagu pre HN: Aj my by sme mali nižšiu cenu, ak by sme nemali vlastných zamestnancov

27.12.2023, 00:00

V rozhovore s riaditeľom Strabagu na Slovensku Branislavom Lukáčom sa dozviete:

  • Kedy bude hotová rýchlostná cesta pri Kriváni a železničný uzol v Žiline.
  • Ako hodnotí odsunutie novely stavebného zákona.
  • O tom, ako sa firma vyrovnala s problémami okolo vlastníckeho podielu ruského oligarchu Olega Deripasku.

Po niekoľkých desaťročiach mala v apríli vstúpiť do platnosti veľká zmena stavebného zákona. Nová vláda však túto iniciatívu pozastavila. Tvrdí, že jeho aplikácia do praxe nie je pripravená a chce urobiť zmeny. Čo si o tomto kroku myslíte?

Starý stavebný zákon platil od roku 1976. Bol už viackrát novelizovaný. Myslím, že konkrétne 38-krát. 21. storočie a vplyv nových technológií a digitalizácie si však vyžadujú, aby sme sa tejto legislatíve venovali, aby sme ju menili. Svetová banka v roku 2019 zverejňovala rebríček, ktorý sa týkal dĺžky procesu stavebného konania.

Slovensko sa umiestnilo na 143. mieste. Zníženie byrokratickej záťaže stavebných konaní je veľmi dôležité, aby sa zrýchlilo vydávanie stavebného povolenia a znížila sa administratívna záťaž dotknutých úradov a úradníkov. Na niektorých stavbách sa zmena stavebného povolenia naťahuje neuveriteľne dlho, to má, samozrejme, za následok predĺženie času výstavby, ako aj zvýšenie nákladov. Takže zmena, ktorú nový stavebný zákon prináša, je pre nás veľmi dôležitá. 

image

Koniec čiernym stavbám: Čo sa stane, ak ich po novom nezlegalizujete?

Vedeli by ste vyzdvihnúť aké najväčšie zmeny prinesie nový zákon pre stavebné firmy?

Z nášho pohľadu ako zhotoviteľa je veľmi dôležité, že prichádza pojem „vyhradené stavby“. Pre tieto stavby sú definované podmienky, kto presne ich bude môcť realizovať. V tejto súvislosti prichádza aj certifikácia zhotoviteľov. Nás sa týka hlavne pojem inžinierskych alebo dopravných stavieb.

Spoločnosť, ktorá sa v budúcnosti bude chcieť uchádzať o tieto stavby, bude musieť mať svoje zázemie – vlastné mechanizmy, vlastný personál a vlastné technológie a hlavne dostatočné skúsenosti s realizáciou takýchto stavieb. Aby sa nestávalo, že o tieto zákazky súťažia spoločnosti bez dostatočných referencií a vlastných kapacít, potom nastane čas, keď zrazu nemajú potenciál na ich výstavbu. V súťaži tak budú len porovnateľné firmy, schopné zákazku kompetentne zrealizovať. Je dôležité, aby sa porovnávali jablká s jablkami, a nie jablká s hruškami. 

V takomto prípade by sa k zákazke nedostala pravdepodobne ani poľská firma Budimex, ktorá dnes stavia obrovskú križovatku D1 a D4 pri Bratislave. Tiež rieši 90 percent vecí subdodávateľmi. 

Nerád by som sa konkrétne vyjadroval k tomu, ako kalkulovala firma Budimex. Myslím si však, že v tomto konkrétnom prípade by sme mali tiež nižšiu cenu, keby sme nemali vlastných zamestnancov a nasadzovali by sme len živnostníkov. V ponukách na jednotlivé stavby kalkulujeme aj s peniazmi, ktoré odvádzame do Sociálnej a zdravotnej poisťovne. A to vie v cene vytvoriť veľký rozdiel. Myslím si, že aj štát by mal mať záujem o to, aby boli zamestnanci chránení a aby ich bolo čo najviac. To by mal byť dôležitý faktor pri posudzovaní.

Nebude certifikácia znevýhodňovať zahraničné firmy, ktoré by sa chceli presadiť aj na slovenskom trhu?

Na Slovensku je dostatočné množstvo schopných a stabilných zhotoviteľov. Máme tu domáce aj zahraničné spoločnosti. Nikomu nič nebráni vstúpiť na slovenský stavebný trh, požiadať o certifikáciu a splniť nevyhnutné podmienky. Myslím si, že podmienky nie sú nastavené neštandardne.

Sú nastavené tak, aby každá stavba bola zhotovená v požadovanom termíne a v požadovanej kvalite, aby sa nestávalo to, čo vidíme dnes – projekty, ktoré zhotovitelia nedokončili, a museli sa súťažiť nanovo. N...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-12-15 14:13:05 - Feat.: 1 - Title: Dôležitá cestná tepna na severe Slovenska sa predraží. Je za tým miliónový diaľničný spor 02 - Modified: 2023-12-05 09:33:44 - Feat.: 1 - Title: Krachuje firma, ktorá kreslila Most Apollo a obchvat v Prešove. Nechali ju vykrvácať, vraví expert 03 - Modified: 2023-11-29 15:15:00 - Feat.: 1 - Title: Nové diaľnice či byty? Zmena vlády prehĺbila skepsu. Spadli sme až o pätinu, varuje pre HN šéf stavebníkov
01 - Modified: 2024-11-08 14:20:08 - Feat.: - Title: Zostanú nové diaľnice aj v budúcom roku na bode mrazu? V hre sú štyri projekty za viac ako dve miliardy eur 02 - Modified: 2024-10-07 13:30:00 - Feat.: - Title: Expert pre HN: Slovensko má potenciál dosiahnuť rovnakú úroveň digitalizácie, aká je v Česku 03 - Modified: 2024-06-14 12:23:19 - Feat.: - Title: Pretne kúpele či mesto? Jedna z kľúčových slovenských diaľnic rozdelila dvoch ministrov 04 - Modified: 2024-04-29 22:17:58 - Feat.: - Title: Dôležitý dopravný uzol na severe mieri k míľniku. Kľúčový most však blokuje stanica miestneho podnikateľa 05 - Modified: 2024-04-28 22:00:00 - Feat.: - Title: Dôležitý dopravný uzol na severe mieri k míľniku. Kľúčový most však blokuje stanica miestneho podnikateľa
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. november 2024 00:35