Vaša sekcia na ministerstve má určiť stratégiu pre vývoj dopravy v ďalšom období. Od budúceho roka má vzniknúť národná agentúra a neskôr má pribudnúť aj jednotný cestovný lístok pre celé Slovensko. Ako sú na tom tieto projekty?
Áno, máme na starosti aj celkovú stratégiu dopravy, ale aj verejnú osobnú dopravu ako takú, čo je relatívne nová agenda na ministerstve. Zastrešujeme tiež podporu intermodálnej nákladnej dopravy a cyklodopravu. Tá sa často odkladá na vedľajšiu koľaj, ale v spojení s verejnou dopravou môže priniesť spoločnosti benefity, ktoré tu dnes nemáme. Tieto naše aktivity vychádzajú z Plánu obnovy a odolnosti.
Mali sme za úlohu pripraviť nový zákon o verejnej osobnej doprave, ktorý odborná verejnosť očakáva už takmer dve dekády. Dnes je doprava riadená tak, že ministerstvo dopravy objednáva železničnú dopravu, osem samosprávnych krajov regionálnu autobusovú dopravu a mestá MHD. V princípe sú to tri úrovne subjektov, z ktorých má každý iný záujem, či už ekonomický alebo politický. A práve toto má nový zákon aj prostredníctvom Národnej dopravnej autority ambíciu upratať.
Tu teda vstupuje na scénu váš úrad.
Presne tak. Na to, aby sme jednotlivé dopravné módy vedeli prepojiť a aby mohli byť efektívne, musíme vytvoriť podmienky pre spoluprácu a integráciu. Mali sme tiež za úlohu pripraviť plán dopravnej obslužnosti pre železničnú dopravu, ktorý bol východiskom aj pre tohtoročný nový grafikon.
Objednávateľ verejnej dopravy má povinnosť objednávať výkony podľa takéhoto dokumentu. Plán dopravnej obslužnosti analyzuje napríklad počet obyvateľov, kam chodia do práce, do školy, za oddychom. Naznačuje vám, ako máte organizovať dopravu, aby bol verejný záujem, teda potreby obyvateľov, naplnený.
Identifikuje tiež problémy s infraštruktúrou, ktoré sa následne riešia tak, aby sa plán mohol napĺňať a zároveň vytvárať podmienky pre zmenu celkovej deľby prepravnej práce v prospech udržateľných druhov dopravy. Tento dokument je prvým pre železničnú dopravu, čiže doteraz sa nepostupovalo v zmysle zákona, hoci bol viac ako desať rokov účinný. Potrebovali sme vytvoriť stabilný nosný systém železničnej dopravy, na ktorý bude nadväzovať autobusová doprava, a to najmä v regiónoch, kde železničná doprava nie je nosná a ani vhodná.
O aké regióny ide?
Ide zvyčajne o oblasti s nízkou hustotou zaľudnenia alebo sú železničné zastávky ďaleko od obce. Znamená to, že túto funkciu nebude vedieť v dohľadnom čase efektívne napĺňať. V týchto oblastiach bude nosná autobusová doprava, ktorá dokáže sídla s nedostupnou zastávkou obslúžiť rýchlejšie, častejšie, lacnejšie, so zastávkami priamo intraviláne. Tento systém potrebujeme v štáte nastaviť a implementovať.
Plán, ktorý spomínate, rieši len vlaky. Znamená to, že vypracujete stratégiu aj pre verejnú dopravu ako takú?
Potrebujeme urobiť aj národný plán dopravnej obslužnosti, ktorý bude hovoriť o tom, ako budú jednotlivé dopravné módy spolupracovať. Chceme to spraviť tak, aby sme za vynaložené peniaze poskytli ľuďom lepšie služby. To bude úplne prvá úloha novej dopravnej autority, ktorá vznikne 1. januára.
Je všetko pripravené na jej vznik?
V podstate áno. Teraz vykonávame formálne kroky pre jej vznik. Z dôvodu transparentnosti navrhli samosprávne kraje, aby generálneho riaditeľa volila rada objednávateľov, ktorá bude zložená zo samosprávnych krajov, ministerstva dopravy, únie miest a ministerstva financií. Chceli sme to robiť kompromisne, aby bola dôvera voči Národnej dopravnej autorite čo najväčšia. Jednotliví hráči nám momentálne posielajú nominácie do rady. Traja nominanti budú z nášho ministerstva, traja zo združenia samosprávnych krajov, únia miest dá dvoch a jeden bude z ministerstva financií.
Kvôli zníženiu nákladov sa v poslednom čase skôr spomínalo zoštíhľ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.