Ilustračná fotografia. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Tretina Slovákov chce znížiť konzumáciu potravín živočíšneho pôvodu, alternatívy sa predávajú čoraz viac

12.11.2023, 09:47
Autor:
TASRTASR

Záujem znižovať konzumáciu produktov živočíšneho pôvodu majú ľudia naprieč všetkými vekovými kategóriami, ale najväčšie zastúpenie majú ľudia vo veku 25 až 34 rokov.

 Približne každý tretí človek (36,8 percenta) na Slovensku znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu potravín živočíšneho pôvodu. Zistenia vychádzajú z výsledkov prieskumu, ktorý pre program Jem pre Zem realizovala agentúra Focus, ako aj spoločnosť GfK.

Záujem znižovať konzumáciu produktov živočíšneho pôvodu (ako napríklad mäso, mlieko, mliečne produkty či vajcia) majú ľudia naprieč všetkými vekovými kategóriami, ale najväčšie zastúpenie majú ľudia vo veku 25 až 34 rokov.

V tejto vekovej kategórii takmer každý štvrtý človek (24,7 percenta) znižuje konzumáciu živočíšnych produktov a ďalších 22,9 percenta zvažuje znížiť konzumáciu týchto produktov v budúcnosti. Ženy majú naďalej väčší záujem o zníženie konzumácie potravín živočíšneho pôvodu.

image

Nič podobné sme nezažili 20 rokov. Biedronka bude nový Lidl a kompletne zmení slovenské nakupovanie

Spomedzi sledovaných rastlinných potravinových produktov si vlani kúpilo najviac domácností (37,9 percenta) tradičné sójové potravinové produkty, ako napríklad tofu, tempeh, sójové kocky či granulát. Druhou najžiadanejšou kategóriou boli rastlinné alternatívy mlieka, ktoré si v uplynulom roku kúpila približne každá tretia (34,3 percenta) domácnosť.

Pri všetkých sledovaných kategóriách potravín na rastlinnej báze je vo veku 18 až 44 rokov priemerne takmer dvojnásobne (194 percent) vyššie zastúpenie ľudí alebo ich domácností, ktoré realizovali nákup daných produktov aspoň jedenkrát za mesiac, než pri ľuďoch vo veku nad 44 rokov.

Hodnota nákupov rastlinných alternatív a tofu v slovenských domácnostiach dlhodobo rastie a vlani dosiahla 40,4 milióna eur. Napriek krízam hodnota nákupov týchto produktov rástla aj v uplynulom roku 2022, avšak pomalšie (8,7 percenta) oproti rokom 2021 a 2020, keď tento rast dosahoval približnú úroveň 20 percent.

image

Slováci poľským potravinám nedôverujú. V obľube zostávajú slovenské, problémom je však vyššia cena

Najväčšiu časť hodnoty nákupov (domácností) rastlinných alternatív, vzhľadom na ich náprotivky živočíšneho pôvodu, mali na Slovensku rastlinné alternatívy mlieka (7,3 percenta). Rastlinné alternatívy mäsa a mäsových produktov spolu s tofu predstavovali 3,5 percenta z hodnoty nákupov kategórie mäsa a mäsových produktov živočíšneho pôvodu.

"Trh s rastlinnými alternatívami rýchlo rastie, no stále predstavuje relatívne malú časť v porovnaní s ich náprotivkami živočíšneho pôvodu. To vytvára veľmi zaujímavé okno príležitosti pre výrobcov a predajcov potravín na to, aby včas naskočili na tento trend. Už aj na Slovensku vidíme, že stále viac tradičných výrobcov potravín chápe, že je pre nich výhodné vstúpiť do tejto kategórie," uviedol projektový manažér Jem pre Zem Marian Milec.

01 - Modified: 2023-11-16 12:14:50 - Feat.: 1 - Title: Nič také tu nebolo 20 rokov. Biedronka bude novým Lidlom a kompletne zmení slovenské nakupovanie 02 - Modified: 2023-11-10 16:39:53 - Feat.: 1 - Title: Danko chce národné menu podľa vzoru Rakúšanov. Tí reagujú: U nás je to čisto na rozhodnutí reštaurácií 03 - Modified: 2023-11-10 10:10:40 - Feat.: 1 - Title: Slováci poľským potravinám nedôverujú. V obľube zostávajú slovenské, problémom je však vyššia cena
01 - Modified: 2024-11-05 07:16:01 - Feat.: - Title: Za „zlý názor“ vám hrozí aj bitka 02 - Modified: 2024-10-30 23:00:00 - Feat.: - Title: Pri vajciach sme momentálne odkázaní na zahraničie. Nákaza pred Vianocami ešte poženie ceny nahor 03 - Modified: 2024-10-29 14:17:44 - Feat.: - Title: Ceny potravín bude ovplyvňovať konflikt na Ukrajine aj počasie. Pomôcť však môže konkurencia, tvrdí analytik 04 - Modified: 2024-10-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf Kauflandu Slovensko pre HN: Balíček nám zhorší finančné výsledky o 10 percent, prehodnotíme investície 05 - Modified: 2024-10-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Vyvolávali vášne ako maslo, teraz stoja dve eurá. Vajcia zažili otočku, ale hrozí nový problém
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 11:50