Jaguar Land Rover býva označovaný za investíciu desaťročia. Pod Zoborom totiž na to, aby rozbehol svoju výrobu, preinvestoval 1,4 miliardy eur. Postupom času zamestnal zhruba sedemtisíc ľudí a podporil tak pilier slovenskej ekonomiky, ktorý už v tom čase tvorili etablovaní výrobcovia ako PSA v Trnave, Kia v Žiline a top zamestnávateľ Volkswagen v Bratislave.
Jaguar však ešte nedokončil ani len výstavbu závodu a už sa hovorilo o potenciálne väčšej investícii do piatej automobilky v podobe nemeckého BMW, ktorá mala ako prvá skončiť na východe Slovenska. Záujem bol o priestory strategického parku Haniska pri Košiciach.
Časom sme sa dostali do finále spolu s Maďarskom a zástupcovia značky začali chodiť na Slovensko ako na klavír. Počas rozhodovania a neustáleho stretávania sa s predstaviteľmi vlády trvajúceho rok tu boli vraj viac ako 30-krát. Ani to však nestačilo na zisk investície. Nakoniec skončila v Debrecíne, necelých 70 kilometrov od našich hraníc.
Aj keď uplynulo už šesť rokov od tohto rozhodnutia, výrobca okrem hektického obdobia pred spustením produkcie musí čeliť aj politickým prestrelkám, ktoré poukazujú na pochybné praktiky maďarskej vlády.
Najnovšie sa BMW stalo témou európskych a maďarských politických špičiek. Dôvodom boli vyjadrenia podpredsedníčky Európskeho parlamentu Katariny Barley, ktorá automobilku vyzvala, aby presťahovala svoju výrobu inam. Napríklad „do Rumunska, kde sú takisto nízke náklady s množstvom lokalít s dobrou infraštruktúrou“.
Výzvy na odchod „niekam inam“
Zostáva vám 73% na dočítanie.