FOTO: TASR/Lukáš Grinaj
StoryEditor

Slovensko je lídrom vo výrobe áut, vyprodukuje ich zhruba 185 na tisíc obyvateľov

13.08.2023, 09:43
Autor:
TASRTASR

Automobilový priemysel je najkľúčovejším odvetvím slovenskej ekonomiky, keďže je naň nadviazané množstvo pracovných miest.

Slovensko je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, vyprodukuje približne 185 áut na 1000 obyvateľov.

Predaj nových áut však klesá od rekordu z roku 2017. Dopyt po nich obmedzuje rast cien, ktorý predbieha rast príjmov, ale aj zmeny spotrebiteľského správania a rýchly rast trhových podielov čínskych automobiliek. Informovala o tom VÚB banka vo svojom júlovom mesačníku.

Automobilový priemysel je podľa mesačníka najkľúčovejším odvetvím slovenskej ekonomiky, keďže je naň nadviazané množstvo pracovných miest, a to aj u dodávateľov, v logistike, výrobe súčiastok, ale aj vo výskume a vývoji.

Podľa odhadu Zväzu automobilového priemyslu SR to je spolu priamo a nepriamo až 261-tisíc zamestnancov, teda každý desiaty pracovník v krajine.

"Zároveň odvetvie tvorí až polovicu tržieb celého priemyslu a viac ako dve pätiny celkového exportu tovarov. Slovensko je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, keď vyprodukuje približne 185 áut na 1000 obyvateľov.

Tento údaj výrazne ‘predbehne‘ aj Nemecko, kde výroba áut na 1000 obyvateľov dosahuje približne 46 kusov na tisícku populácie," uviedli autori mesačníka a ekonómovia VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.

Svetové predaje nových áut však ani po šiestich rokoch nenarástli na rekord z roku 2017. Podľa mesačníka z nich "ukrojila" pandémia, problémy dodávateľských reťazcov, nedostatok čipov, inflácia, ruská vojna a sankcie, energetická kríza, viac práce z domu i spomalenie hospodárstiev pre vyššie úrokové sadzby.

"K problémom dôležitého stredoeurópskeho odvetvia sa pridáva aj tvrdá konkurencia z Ázie, klimatická regulácia a výzvy elektrickej transformácie," dodali autori.

Predaj automobilov sa podľa autorov nevrátil na predpandemickú úroveň z viacerých dôvodov. "Tým prvým a najzásadnejším bol celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel," uviedli. Ďalším dôvodom je zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou.

Nižší dopyt tak spôsobil, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roka 2018 nižšie.

"Vlani podobne ako v minulých rokoch slovenské automobilky vyrobili ‘len‘ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj na tento rok. V roku 2022 vyrobili o päť percent menej vozidiel ako predvlani, keď zas tento počet medziročne narástol o štyri percentá voči roku 2020," uzavreli autori.

01 - Modified: 2024-11-08 14:39:00 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri potiahli autá, nedarilo sa hutníkom, informujú analytici 02 - Modified: 2024-11-08 14:24:02 - Feat.: - Title: Šéf OFZ pre HN: Mnohé huty prežívajú vďaka predaju emisných povoleniek. Prejedajú si tak vlastnú budúcnosť 03 - Modified: 2024-11-08 09:41:05 - Feat.: - Title: Priemysel v septembri dupol na plyn, potiahlo ho kľúčové odvetvie. Ku koncu roka sa však čaká spomalenie 04 - Modified: 2024-11-06 18:10:47 - Feat.: - Title: Zabudnutí z hrdzavého pásu rozhodli o košickej Steelke. Teraz sa čaká, či Trump bude stáť za svojimi sľubmi 05 - Modified: 2024-11-08 10:44:44 - Feat.: - Title: Logika velí presunúť prestížne Audi z Bruselu do Bratislavy, no Slovensko stráca. Kam mieri top model?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
12. november 2024 20:32