Slovensku dlhoročne patrí posledná priečka v Únii pri predajoch elektromobilov. Na našich cestách ich jazdí len okolo šesťtisíc. Prečo nevieme rozbehnúť tento segment?
Minulý rok sa u nás predalo dvetisíc čisto elektrických áut. Slovensko je jedna z mála krajín, kde neexistuje žiadna podpora. Ani finančná, ani zvýhodnenia majiteľov napríklad v podobe parkovania. Patríme medzi tri krajiny v Európe, kde je nulová podpora. V počte predajov je pred nami aj Česká republika, Rumunsko či Maďarsko.
Čo teda robia odlišne v Česku, Rumunsku či Maďarsku?
Treba povedať, že Česko je predposledné v tabuľke. My sme poslední. V Česku je to s podporou podobne ako u nás. Môžeme sa však domnievať, že iná je aj naša mentalita.
Riešením na podporu sú teda dotácie? Na ich potrebu upozornil pre HN aj Michal Kiča, bývalý štátny tajomník na ministerstve životného prostredia.
Patríme medzi zakladajúcich členov Asociácie pre elektromobilitu. A v rámci nej sa snažíme navrhovať iniciatívy, ktoré by mali podporiť prechod na elektromobilitu. Časť návrhov sa podarilo dostať aj do Akčného plánu pre rozvoj elektromobility, ktorý bol schválený a postupne by mal byť pretavený do reálnych opatrení. Priame dotácie sú asi najdiskutovanejšia téma. Na Slovensku boli v minulosti dve kolá dotačných schém. Boli nesystémové, prvé kolo sa nevyčerpalo. Možno aj predbehlo dobu, lebo elektrických modelov áut bolo naozaj len zopár. Potom o niečo neskôr sa dotácia zvýšila na osemtisíc eur a minula sa za tri a pol minúty. Išlo to teda z jedného extrému do druhého. Potrebujeme jasnú a predvídateľnú schému podpory, ktorá pokojne môže časom aj klesať. Ceny elektrických áut sa totiž budú postupne vyrovnávať. Priama podpora v súčasnosti by bola dôležitým štartovacím impulzom. Elektromobilita totiž príde, a to bez ohľadu na finančné stimuly. Tie však môžu pomôcť postupnejšiemu prechodu na elektromobilitu.
O cenách elektrických áut
ZSE Drive analyzuje, že do roku 2030 môže byť na našich cestách od 140-tisíc do 150-tisíc ele...
Zostáva vám 85% na dočítanie.