Ministerstvo životného prostredia oceňuje, že podľa vyjadrenia Richarda Sulíka, predsedu strany Sloboda a solidarita (SaS), je jeho strana jednoznačne za ochranu životného prostredia. V tomto duchu aj Richard Sulík a SaS v minulosti vystupovali pokiaľ ide o podporu elektromobility. Prinášame reakciu Ministerstva životného prostredia.
Na Ministerstve hospodárstva vyplácali dotácie na nákup elektroaút. Ministerstvo hospodárstva dotovalo aj výstavbu infraštruktúry pre nabíjanie elektroaút. Heslom bolo, že každý okres dostane ultra rýchlu nabíjačku, najmenej 228 nabíjacích miest. Lákalo investorov na výrobu batérií do elektroaút a hovorilo o plánoch na nové elektrárne. Len nedávno kritizoval bývalý štátny tajomník Galek súčasného ministra hospodárstva Hirmana za to, že nezískal investora do výstavby baterkární pre elektromobily. Teraz ale ohlásil pán predseda SaS, Richard Sulík kritický postoj ku elektomobilite.
Automobilky a elektromobily
Ministerstvo životného prostredia považuje za nepochopiteľné, že takto zmenil postoje práve Richard Sulík, za ktorého pôsobenia vo vláde získalo Slovensko ako investora automobilku VOLVO, ktorá na Slovensko prichádza vyrábať výlučne elektromobily. Pán Sulík vie, že rovnako ako Volvo sú na elektromobily zamerané aj všetky ostatné automobilky, ktoré robia zo Slovenska automobilovú veľmoc.
Hlásať v tejto situáciu odpor voči elektromobilite je zo strany SaS popretím vlastnej politiky, ktorú robila vo vláde Slovenska. Týmito výrokmi zneisťuje investorov a renomé stabilnej hospodárskej politiky Slovenska. Tá by nemala šokovať náhlymi zmenami postojov, ale naopak, garantovať investorom stabilitu podnikateľského prostredia.
Ministerstvo životného prostredia upozorňuje, že na tlačovke zo dňa 28.3.2003 odzneli – popri zmene politiky SaS ku elektromobilite - aj niektoré dezinformácie, ktorých dôsledkom môže byť zavádzanie občanov Slovenskej republiky. Strana SaS (poslanec Oravec) totiž tvrdila, že v EÚ sa rozhodlo o tom, že naši občania budú môcť v budúcnosti – pričom reč bola o období po roku 2035 - jazdiť iba elektromobilmi. To nie je pravdou.
Tak isto nie je pravdou, že po roku 2035 už nebudú v EÚ jazdiť autá so spaľovacími motormi. Autá so spaľovacími motormi (benzínovými, či naftovými), ktoré si občania kúpia od teraz až do roku 2035 sa budú využívať aj po tomto dátume - a to až do skončenia doby ich životnosti, tzn. ďalších desať a viac rokov.
Na spomínanej tlačovke vystúpil aj pán poslanec Galek, ktorý predstavil názor, že určením roku 2035 ako dátumu, po ktorom už budú mať nové autá elektrický pohon, dôjde k zlikvidovaniu domáceho (automobilového) priemyslu a že "Slovensko na to škaredo doplatí". Na jedno, ani druhé tvrdenie nie je žiaden dôvod. Keďže všetky tunajšie automobilky už dnes vyrábajú autá s elektrickým pohonom, elektromobilita prinesie Slovensku hospodársky rozvoj.
Negatívne následky
"Škaredo doplatiť" by sme mohli práve na to, ak by sme tento trend brzdili. Pokiaľ by Slovensko ako jeden z veľkých výrobcov automobilov odmietalo elektromobilitu, odstrašilo by podľa ministra životného prostredia Jána Budaja investorov a svoj trhový priestor by nezmyselne prenechalo pre tretie krajiny (napríklad Čínu).
Ministerstvo pripomína aj to, že mobilita stojaca na dodávkach ropy nás robí závislými na Ruskej federácii, ktorá to využíva ako nástroj svojho vojnového úsilia voči Západu. Práve preto by malo Slovensko vítať znižovanie využívania fosílnych surovín, pretože tým sa stane bezpečnejším a odolnejším voči tlakom Ruskej federácie.
Rezort so stranou SaS súhlasí v tom, že predchádzajúce vlády, osobitne ministri hospodárstva a dopravy, nepripravovali Slovensko na elektromobilitu tak, ako sa to dialo v iných štátoch. "Aj preto je infraštruktúra v porovnaní s krajinami západnej Európy takou zaostalou. Slovensko preto už nesmie iba pasívne čakať na rok 2035 a domnievať sa, že infraštruktúra vznikne bez cieľavedomej podpory vlády SR. Ale základom je, aby Slovensko nespochybňovalo úsilie automobiliek v ich modernizácii, ani nekonzervovalo fosílnu éru, ktorej klimatické dôsledky ohrozujú prežitie sveta," podčiarkol Ján Budaj.
Ministerstvo životného prostredia plánuje usporiadať diskusie s kritikmi, aj s podporovateľmi elektromobility s cieľom nájsť riešenia, ktorými sa Slovensko zbaví zaostávania v príprave infraštruktúry, a pripraví sa na technologický prechod od fosílnych palív k bezemisnej mobilite. Pozve na ne aj členov Výboru NRSR pre európske záležitosti, resp. expertov politických strán a tiež zástupcov automobilového priemyslu.