Všetky emisie CO2 zo spaľovacích motorov pri nových vozidlách budú od roku 2035 v Európskej únii spoplatnené. Členské krajiny EÚ definitívne schválili normu, ktorá od spomínaného dátumu prakticky znemožňuje predaj nových benzínových a naftových áut.
VIDEO: O zákaze predaja áut na benzín a naftu a nábehu na elektromobilitu sme sa v HNtelevízii v prvej polovici marca rozprávali so šéfom spoločnosti Greenway Petrom Badíkom:
Súhlasu ministrov s dlho diskutovanými pravidlami predchádzala dohoda Nemecka s Európskou komisiou, ktorá zaisťuje možnosť ďalej využívať spaľovacie motory poháňané výhradne syntetickými palivami.
Ich využitie by bolo možné aj bez náročných úprav, teda aj v prípade dnešných motorov a modelov áut. Ide o emisne neutrálne palivá – na ich výrobu sa použije uhlík napríklad zo vzduchu či vodíka a následne pri spaľovacom motore sa uhlík opätovne vypáli. To v praxi znamená, že pre životné prostredie nie sú škodlivé, avšak ani prospešné.
Proti sa vyslovili iba Taliansko a Poľsko, ktorých nesúhlas však na zablokovanie pravidiel nestačil. Pretože s normou už predtým súhlasili aj europoslanci, môže teraz nadobudnúť platnosť. Norma, ktorej podobu dohodlo koncom októbra české predsedníctvo, je súčasťou balíčka návrhov k výraznému obmedzeniu emisií skleníkových plynov. Popri nulových emisiách oxidu uhličitého od roku 2035 zavádza aj postupný cieľ znížiť jeho splodiny do konca tohto desaťročia o 55 percent oproti hodnotám z roku 2021.
Berlín mal však s jej znením problémy, pretože podľa neho dostatočne nezaručovala výnimky pre využívanie motorov na syntetické palivá, označované aj ako e-palivá. K jeho požiadavkám sa pridali aj ďalšie krajiny, čím získali dosť hlasov na zablokovanie návrhu. Komisia a nemecká vláda v sobotu oznámili, že sa podarilo nájsť kompromis. Zatiaľ čo Berlín dnes s normou súhlasil, Rím a Varšava boli proti. Taliansko sa do textu pokúsilo presadiť podporu aj pre biopalivá, neúspešne.
Tlak na ekológiu môže naraziť pri Euro 7
Zostáva vám 75% na dočítanie.