S postupným opadávaním emócií sú benefity či nedostatky nového grafikonu čoraz jasnejšie. Vlaky meškajú viac než pred rokom. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Expresy meškajú, IC vlaky sú prázdne. Čo sa deje na slovenskej železnici?

21.02.2023, 00:00
  • Nové štátne Expresy sú v prevádzke od decembra. Už teraz je však jasné, že ohrozujú komerčný produkt Železničnej spoločnosti Slovensko – vlaky InterCity.
  • Cesta Expresom je síce pomalšia, ale za výrazne prijateľnejšiu cenu.
  • Budúcnosť spojov InterCity je však nejasná. Podobne, ako to bolo v minulosti, o tom môžu rozhodnúť politici.

Najrýchlejšia koľajová alternatíva medzi Bratislavou a Košicami sú vlaky InterCity. Tie boli už odjakživa politickou témou. Niekedy ich štát dotoval, inokedy fungovali na komerčnej báze a boli časy, keď ich štát kvôli konkurencii súkromníka dokonca zrušil.

Po novom im však nehrozia žlté vlaky českého RegioJetu, o ktoré sa postaral ešte bývalý predseda parlamentu Andrej Danko, ale vlastné spoje štátneho dopravcu.

image

Železnice chcú menej zamestnancov na troch tratiach. Ubudnúť majú stovky ľudí

Expresy, ktoré prišli s novým grafikonom, sú od IC-čiek síce o 35 minút pomalšie a namiesto piatich zastavení ich majú až 15. Ich cena je však výrazne nižšia, a to až o tretinu. Novú konkurenciu už IC-čká pociťujú. Tieto špeciálne linky totiž fungujú komerčne, teda bez priameho štátneho príspevku na ich prevádzku.

„Od zmeny grafikonu 2022/2023 zaznamenávame vo vlakoch InterCity pokles cestujúcich a intenzívne ho riešime,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Zlé čísla odôvodnil sčasti menším počtom obchodných ciest po korone a sčasti narušením prípojov na IC vlaky, ktoré sú teraz viac kompatibilné s Expresmi.

Vlaky meškajú viac než vlani

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-20 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Veľké zmeny v autobusových linkách. Čo v praxi znamenajú a koho sa týkajú? 02 - Modified: 2023-01-13 23:01:05 - Feat.: 0 - Title: Bratislava s električkami zaostáva za Rigou i Ostravou. Zlepšiť čísla môže úplne nová trať na kraji mesta 03 - Modified: 2023-01-10 09:57:44 - Feat.: 1 - Title: Štátne Cargo sa drobí. Do novej firmy odchádza až tisíc zamestnancov
01 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola? 02 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil? 03 - Modified: 2024-10-31 11:03:05 - Feat.: - Title: Železnice pridávajú spoje na nadchádzajúce sviatky. Pribudne 25 vlakov 04 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy 05 - Modified: 2024-10-14 13:54:14 - Feat.: - Title: Minister Ráž: Stanica v Stupave by v budúcnosti mala slúžiť ako zázemie pre vlaky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 15:44