StoryEditor

Sieť v časti Bratislavy nezvládla elektrobusy. Šéf DPB pre HN: Distribučná firma nás upozornila na limit

06.02.2023, 00:00

V rozhovore so šéfom Dopravného podniku Bratislava Martinom Rybanským sa dozviete:

  • Prečo je kúpa elektrických autobusov problémová a aký je ich dojazd
  • Aké novinky majú pribudnúť v bratislavskej MHD v najbližšom období.
  • Ktoré spoje sa budú rušiť alebo dokedy budú fungovať papierové lístky.
  • Kde končia staré vyradené vozidlá a ktoré trate sa bude snažiť podnik opraviť ešte v tomto roku.

Témou, ktorá stále rezonuje, sú energie. Ako ich vysoké ceny ovplyvnia prevádzku bratislavskej MHD v nasledujúcom roku?

Do konca vlaňajška sme zvýšené ceny nepocítili, keďže sa cena elektrickej energie na nasledujúci rok vypočítava v našom prípade z troch kvartálov toho aktuálneho. Prvá faktúra za zvýšené energie prišla v januári. Zvýšenie je tu už markantné. Bežne sme za celý rok platili zhruba osem miliónov eur. Na tento máme v budgete pripravených viac ako 23 miliónov. Nárast je pre nás znateľný a zničujúci.

Aké využívate možnosti pri šetrení spotreby elektriny?

Akokoľvek sa budeme snažiť šetriť, drvivá väčšina spotreby spočíva v trakčnej energii. To je elektrina, ktorá napája naše električky a trolejbusy. Vieme sa s tým trochu hrať cez náš energetický dispečing. Sledujeme zhluky električiek a dávame pokyn, nech sa naraz nerozbiehajú, aby nápor na sieť neprekračoval takzvané odberné maximá. To sú však len kozmetické úspory.

Posledné mesiace sme hľadali možnosti, ako dokážeme zabezpečiť určité úspory bez toho, aby sme zásadne ovplyvňovali fungovanie MHD v meste. Preto od 13. februára zavádzame zastávky pre autobusovú a trolejbusovú dopravu na znamenie. Vďaka nim môžeme ušetriť zhruba pol milióna.

image

Dopravný podnik Bratislava nevylučuje ďalšie úsporné opatrenia. Ceny energií a pohonných hmôt sú nestále

Neobchádza nás však ani optimalizácia liniek. Hoci sme subjekt hospodárskej mobilizácie a denne vozíme stovky tisíc ľudí do ich zamestnania, k lekárom alebo podobne, ešte nebol predstavený žiaden nástroj, ktorý by v dostatočnej miere refundoval 15-miliónový nárast energií alebo znížil straty dopravných podnikov v dôsledku zvýšenia ich cien.

S akými scenármi teda počítate na tento rok? 

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 91% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-13 23:01:05 - Feat.: 0 - Title: Bratislava s električkami zaostáva za Rigou i Ostravou. Zlepšiť čísla môže úplne nová trať na kraji mesta 02 - Modified: 2023-01-11 14:53:53 - Feat.: 1 - Title: Novú električku na okraj Bratislavy pomôže dotiahnuť Penta. Trať bude mať takmer dva kilometre 03 - Modified: 2022-12-15 11:01:44 - Feat.: 1 - Title: Projekt električky do Petržalky sa nestihne dokončiť v budúcom roku, oznámil Vallo
01 - Modified: 2024-11-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Zubár: Za čo (ne)môže genetika, ako veľmi je dôležitá zubná pasta a prečo by kola mala byť len na predpis? 02 - Modified: 2024-11-05 09:42:13 - Feat.: - Title: Ako som unikol Hamasu. Spoveď Izraelčana, ktorý sa vlani 7. októbra druhýkrát narodil 03 - Modified: 2024-11-05 13:33:41 - Feat.: - Title: Slovák z Chicaga pre HN: Ak máte iný politický názor než ostatní, tak vám na americkom vidieku hrozí aj bitka 04 - Modified: 2024-11-04 12:14:18 - Feat.: - Title: Otočka pri bývaní? Stúpol nám síce počet nových úverov, no nie ich výška, varuje pre HN expert NBS (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf slovenského Tesca pre HN: Pozeráme sa po menších sídlach. Potenciál majú aj miesta s tritisíc obyvateľmi
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. november 2024 02:41