Najstarší diaľničný tunel na Slovensku čelí problémom aj 20 rokov po jeho sprejazdnení. Na snímke práce na povrchových náteroch zapadného portálu nad obcou Korytné v roku 2002. FOTO: TASR/M. Kapusta
StoryEditor

Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popraskala a musí sa vyrúbať

16.01.2023, 10:35
  • Najstarší diaľničný tunel na Slovensku čelí problémom aj 20 rokov po jeho sprejazdnení
  • V pozadí beží spor, ktorý sa má týkať zle urobenej vozovky. 
  • Veľké opravy sa v Branisku majú robiť pri výstavbe druhej rúry. 
  • Ešte skôr však rozšíria tunel Horelica pri Čadci.

Doteraz najdlhší diaľničný tunel na Slovensku bol dokončený pred 20 rokmi. Päťkilometrové Branisko v tom čase pomohlo problematickej doprave na východe krajiny, ktorá odvtedy nemusela využívať v zime ťažko zjazdný horský priechod.

Takto vyzeralo prerazenie tunela Čebrať na obchvate Ružomberka v polovici novembra minulého roka.

Samotná stavba sa však musela ešte desaťročia potom pasovať s početnými kontroverziami, ktoré sa týkali najmä podozrení z tunelovania predraženej stavby.

image

Namiesto výbušnín gigantický „krtko“. Náš top tunel sa má raziť po novom, stavajú tak aj Poliaci

Okrem toho sa však začali vynárať aj problémy so stavebnou časťou, ktorá bola školou pre slovenské firmy, keďže s podobnou stavbou, ešte k tomu s takýmito rozmermi, dovtedy nemali skúsenosti. Tieto nedostatky sa ťahajú s Braniskom dodnes. „Národná diaľničná spoločnosť vedie spor so zhotoviteľom diela. O prebiehajúcom konaní nebudeme poskytovať do jeho právoplatného skončenia bližšie informácie,“ povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková. 

image

Predseda vlády Mikuláš Dzurinda absolvoval 8. februára 2001 kontrolný deň na Branisku, zúčastnil sa prehliadky výstavby a oboznámil sa so stavom prác. Na snímke ukazuje, že výstavba je na jednotku. FOTO: TASR/M. Kapusta

Návrat k horskému priechodu

Veľká časť zhotoviteľských firiem, ktoré sa na diele podieľali, pritom už dnes neexistuje. Išlo o spoločnosti Vodohospodárska výstavba, Uranpres, Váhostav a Skanska. Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka sa spor týka zle urobenej betónovej vozovky.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 57% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-05 23:13:00 - Feat.: 1 - Title: Veľký projekt Bratislavskej župy za vyše 500 miliónov eur: v hre je šesť nových obchvatov 02 - Modified: 2022-12-22 14:26:33 - Feat.: 1 - Title: Revolučný „krtko“. Najdlhší tunel Slovenska sa má raziť novou metódou 03 - Modified: 2022-12-27 18:35:07 - Feat.: 1 - Title: Česi stavajú viac a nožnice sa budú ďalej otvárať. HN prinášajú veľký prehľad diaľničných projektov
01 - Modified: 2024-10-26 14:11:32 - Feat.: - Title: V Rusku ušlo cez tajný tunel šesť väzňov, štyroch už chytili 02 - Modified: 2024-06-27 07:41:20 - Feat.: - Title: Slováci sa trápia s výmoľmi na cestách, pod Baltským morom stavajú najdlhší kombinovaný tunel na svete. Spojí tieto dve krajiny 03 - Modified: 2024-06-24 14:05:34 - Feat.: - Title: Tunel Okruhliak sa razí nepretržite už v oboch rúrach. Očakávajú 13-tisíc vozidiel denne 04 - Modified: 2024-06-08 19:45:49 - Feat.: - Title: Tunel Branisko je po zrážke dvoch áut už plne prejazdný 05 - Modified: 2024-06-08 17:16:53 - Feat.: - Title: Pre zrážku dvoch áut uzatvorili tunel Branisko, zranilo sa šesť osôb vrátane detí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 23:15