Stretávame sa po dvoch rokoch. Medzitým ste pre zlé hospodárske výsledky prešli vo firme masívnym prepúšťaním. Podarilo sa situáciu zastabilizovať?
V roku 2020 boli výsledky, v čase, keď som pozíciu riaditeľa preberal, naozaj zlé. Siahli sme na historické dno. Previezli sme najnižší objem v histórii – 26 miliónov ton. V predošlých rokoch sme vozili 33 až 35 miliónov ton ročne. Museli sme konať. Nastavil sa ozdravný plán, ktorý sa úspešne realizoval. Boli to opatrenia smerom dovnútra firmy, ale aj také, ktoré si vyžadovali súčinnosť nášho akcionára. Bohužiaľ, jeden z prvých krokov bolo prispôsobenie stavu zamestnancov reálnemu výkonu a tej vozbe, aká sa začala vyvíjať v roku 2020.
V tom čase ste mali viac ako 5,5 tisíca zamestnancov. Aké sú počty dnes?
Každý mesiac sme dávali viac ako osem miliónov na mzdy s tým, že sme naozaj potrebovali zúžiť organizačnú štruktúru. Na druhej strane sme chceli vysporiadať ľudí, ktorí boli v preddôchodkovom veku. Realizovali sme sociálne programy zamerané na zamestnancov v preddôchodkovom veku. Išlo o celý súbor ozdravných opatrení, nielen o zníženie stavu. Robili sa úsporné opatrenia v prevádzke a smerom k vstupným nákladom. Pomohol nám trh, ktorý sa začal oživovať. V roku 2021 boli naše výsledky výrazne lepšie. Dosiahli sme zisk, aký sme predtým nemali. Počet zamestnancov klesol na 4 400, len na mzdách bola úspora vo výške desiatok miliónov eur.
Ako to bolo v roku 2022?
V ozdravných krokoch sme pokračovali. Spustili sme outsourcing prekládkových činností v Čiernej nad Tisou, kde to bolo dlhodobo tak, že dcérska spoločnosť Bulk Transhipment Slovakia, ktorá funguje už 15 rokov, prekladala gro železorudných substrátov. Možno 25 percent z celkového objemu sme tu prekladali vlastnými kapacitami. Spustili sme proces, že aj z celkového objemu okolo 5,5 milióna ton, ktorý sa tu prekladá ročne, sa časť presunula na dcérsku spoločnosť BTS. Išlo o jeden milión ton. Zároveň zobrala BTS väčšinu našich zamestnancov do svojho stavu.
Zostáva vám 87% na dočítanie.