Slovensko výrazne zaostáva vo výskume, vývoji a inováciách a v Európskej únii patrí ku krajinám, ktoré na túto oblasť s ohľadom na veľkosť svojej ekonomiky vynakladá najmenej peňazí.
Úrad vlády na to upozornil v národnej stratégii, ktorá počíta s rastom slovenských investícií do výskumu a vývoja a tiež s novými opatreniami.
"Aktuálne výsledky v oblasti výskumu a inovácií je možné pripísať najmä pretrvávajúcemu úniku talentov z krajiny, nedostatočnému a nestabilnému financovaniu a rozháranosti riadenia výskumnej a inovačnej politiky," píše sa v materiáli, v ktorom úrad vlády poukázal na doterajšie časté zmeny priorít, chýbajú a nekoncepčné investície v oblasti výskumu a vývoja na Slovensku.
Predvlani podnikové a verejné výdavky na výskum a vývoj dosiahli na Slovensku v prepočte 0,91 percenta hrubého domáceho produktu, čo bol šiesty najhorší výsledok z krajín Únie.
Lepšie dopadli susedia Slovenska vrátane Česka. Únijný priemer výdavkov na spomínanú oblasť bol 2,32 percenta HDP.
Bratislava v novej národnej stratégii výskumu, vývoja a inovácií predpokladá, že do roku 2030 krajina zvýši výdavky na výskum a vývoj aspoň na úroveň dvoch percent HDP.
Označila to za ambiciózny cieľ, hoci podľa nej Česko túto úroveň už dosiahlo. Naplniť spomínaný plán majú Slovensku pomôcť rôzne opatrenia, vrátane zjednodušenia riadenia či poskytovania grantov a tiež peniaze z únijného fondu obnovy, na ktorom sa EÚ predtým dohodla v záujme obnovy ekonomík po kríze spôsobenej koronavírusovou nákazou.
Slovenská ekonomika sa v Únii radí ku krajinám s najsilnejším zastúpením priemyslu. Hlavným motorom ekonomiky krajiny je automobilový priemysel, Slovensko si udržuje pozíciu svetovej jednotky vo výrobe áut v prepočte na obyvateľa.
Význam tohto odvetvia pre slovenské hospodárstvo ešte stúpne po vybudovaní novej továrne na výrobu elektrických áut, ktorú v lete ohlásila švédska automobilka Volvo Cars.
Už teraz sa v krajine montujú vozidlá automobiliek Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen.