Kde vidíte najväčšie riziká rozpočtu na budúci rok?
Zásadná vec je makroekonomická situácia, teda či sa vôbec naplní predpoklad ekonomického rastu. Pretože ten sa v stálych cenách predpokladá len na úrovni 0,6 percenta. Je tam teda známka toho, že sa to môže preklopiť aj do negatívnych čísel. Pokiaľ budú vysoké ceny energií viesť k ďalšiemu zastavovaniu prevádzok a mnohí podnikatelia preto nebudú schopní ďalej exportovať, tak to môže znížiť predpokladaný rast daňových príjmov a to bude mať na deficit významný vplyv.
Druhá vec je politické riziko, keďže ten rozpočet je pomerne nepriehľadný a stojí na neistých nohách. Sú obavy z provizória a môže dôjsť k hlasovaniu o dôvere vláde. Čo sa týka samotného rozpočtu, tak najväčšie riziko vidím budúci rok na začiatku mája, keď sa skončí deficitná dovolenka, ktorú vláde dalo zvolenie nového premiéra. S týmto rozpočet vôbec nepočíta. Bude to znamenať viazanie výdavkov v hodnote takmer miliardy eur, aj v prípade, keby nastalo provizórium, a tiež hlasovanie o dôvere vláde či na budúci rok zostavovanie vyrovnaného rozpočtu, čo si nevie predstaviť nikto.
Je isté, že by takáto situácia nastala?
Môže dôjsť k schváleniu novely ústavného zákona, ale čudujem sa, že je o tom úplne ticho, keďže takéto legislatívne zmeny sa nerobia z mesiaca na mesiac. Tiež predpokladám, že je na to potrebná ústavná väčšina, pričom táto vláda má problém aj s parlamentnou väčšinou. Samozrejme, keby došlo k predčasným voľbám a zostaveniu novej vlády, znamenalo by to ďalšiu deficitnú dovolenku, čo by bolo z hľadiska rozpočtu veľmi praktické.
Do akej miery je reálne, že by nastala takáto situácia a vláda by musela schváliť vyrovnaný rozpočet? Je to z hľadiska príjmov a výdavkov reálna situácia?
Momentálne to je podľa pravidiel ústavného zákona reálne situácia, ale druhá vec je, akým spôsobom to bude vymáhané a kto si vlastne vezme vládu na paškál. Je tam podmienka hlasovania o dôvere vláde v parlamente, ale ja predpokladám, že by k tomu asi došlo. Vláda by si nedovolila len tak ignorovať ústavný zákon, aj napriek tomu, že už dnes kabinet podlieha nejakým sankčným opatreniam a neplní ich. Tie sú však skôr jemnejšie, napríklad prezentácia nejakých úsporných opatrení, ktorá neprebehla tak, ako mala.
Rozpočtová rada pritom teraz vyčítala vláde, že nerešpektuje výdavkové limity a návrh rozpočtu je napísaný bez nich.
V marci bol schválený zákon a my vieme, že odvtedy sa ministerstvo financií háda s rozpočtovou radou o tom, aká presne by mala byť metodika. Zdá sa mi, že to hádanie je skôr také naťahovanie času, pretože ak by boli výdavkové limity schválené, tak by to znamenalo podstatne zložitejšiu prípravu štátneho rozpočtu a najmä prijatie nejakej strednodobej stratégie, ktorú sa naši politici ešte nenaučili vytvárať. Predovšetkým si nechcú viazať ruky tým, že by rozhodovali o výdavkoch tri či štyri roky dopredu. Skôr preferujú voľnosť, a keď prídu daňové nadpríjmy, tak ich s veľkou pompou hneď minú. Práve toto by im tie výdavkové limity neumožňovali a myslím si, že ich uplatnenie nie je len o tom, či to dostaneme do zákona, ale vyžaduje si to určitú zmenu myslenia. Na to, aby človek investoval do tejto zmeny, musí mať predovšetkým rešpekt k dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Na našej politickej scéne prevláda krátky horizont, to znamená, že politici sú zvedaví najmä na nasledujúci rozpočet, a už viacerí z nich, aj z ministerských pozícií, sa vyjadrili, že to, čo bude o 20 rokov, ich nezaujíma.
Paradoxne pri schválení ústavného zákona o dlhovej brzde po páde Radičovej vlády mali politici naprieč celým spektrom vyjadrenia o zodpovednosti.
Veľmi to pripomína situáciu s vekom odchodu do dôchodku, kde aj Smer najskôr schválil naviazanie a potom neskôr inicioval zavedenie stropu. Takže pokiaľ sa ich ako politikov tie náročné opatrenia netýkajú, tak ich radi podporia, ale zrazu keď príde na lámanie chleba, tak zabudnú aj vlastný dátum narodenia.
Hovorili ste o nadvýnosoch z DPH či o dani z príjmu. Ako by mal štát využiť tieto prostriedky, aby to bolo najefektívnejšie?
To je jednoducho...
Zostáva vám 85% na dočítanie.