Globálny priemysel vrátane toho na Slovensku fungoval desaťročia mimoriadne efektívne so systémom dodávok materiálov „just in time“ a „just in sequence“. Teda na čas a v potrebnom množstve. Výhodou bola dostupnosť lacnejších dodávateľov, aj keď na druhej strane sveta, a minimálne nároky na skladové kapacity.
Jeho krehkosť sa však prejavila už na začiatku pandémie. Lockdowny u výrobcov, v prepravných spoločnostiach, prístavoch a ďalších dôležitých logistických uzloch narušili rovnováhu a rokmi zaužívaný model sa zrútil ako domček z kariet. K nemu sa neskôr pridala uviaznutá loď v Suezskom prieplave a ďalšie nútené karantény v Ázii, čo ďalej ochromovalo svetovú logistiku, spôsobovalo miliardové škody a extrémne predražovalo cenu dopravy.
Koronakríza trvá už viac ako dva roky, no problémy neutíchajú. Najnovšie k nim prispelo najľudnatejšie mesto Číny s bezkonkurenčne najväčším prístavom na svete – Šanghaj. Ten bol ochromený dva mesiace pre šíriaci sa vírus. Aktuálne sa vracia do normálu, no dosahy jeho zhoršenej kondície u nás v týchto dňoch začínajú naberať na obrátkach a analytici sa zhodujú, že bude horšie.
Zostáva vám 75% na dočítanie.