Bratislavský samosprávny kraj začal s výstavbou obchvatu obcí malokarpatského regiónu. Projekt pozostáva z niekoľkých etáp, prvá sa týka vybudovania cesty, ktorá obíde Slovenský Grob a Chorvátsky Grob. Ide o začiatok výstavby obchvatu Pezinok – Modra.
Cieľom je zlepšiť dopravnú situáciu a odbremeniť obce od náporu dopravy vrátane tranzitnej. Na tlačovej konferencii o tom informoval predseda BSK Juraj Droba a vicepremiérka Veronika Remišová (Za ľudí).
Výstavba obchvatu Pezinka a Modry má byť na Slovensku unikátom, keďže pôjde o prvý obchvat na ceste druhej triedy, ktorý realizuje samosprávny kraj.
Diaľničná križovatka Triblavina
"Obchvat obcí malokarpatského regiónu je projekt, o ktorom sa desať rokov len rozprávalo. My máme dnes na stole nielen všetky potrebné povolenia, ale aj schválené financovanie a uzavretú zmluvu o dielo," skonštatoval Droba.
Aktuálne sa práce týkajú vybudovania novej cesty v úseku diaľničná križovatka Triblavina – cesta III/1059, ktorá spája Chorvátsky Grob s časťou Čierna Voda. Ide o úsek s dĺžkou 1,7 kilometra. Súčasťou je aj vybudovanie dvoch mostných objektov ponad Mlynský potok a Dávidov kanál. Nová cesta priamo prepojí Chorvátsky a Slovenský Grob s križovatkou Triblavina a diaľnicou D1.
Zhotoviteľom je spoločnosť Doprastav, ktorá predložila cenovú ponuku vo výške viac ako 3,939 milióna eur s DPH. Projekt je financovaný z Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorý zastrešuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.
Samotnej výstavbe prechádzal výkup a nájom pozemkov v hodnote 2,5 milióna eur, rokovať bolo potrebné s vyše 450 vlastníkmi pozemkov. Ukončenie prác sa odhaduje na prelom jesene a zimy budúceho roka.
Má ísť o najlepšie dopravné riešenie
Obchvat Pezinka a Modry je podľa predstaviteľov kraja i viacerých samospráv v malokarpatskom regióne najlepším dopravným riešením. V druhej etape sa počíta s napojením na Grinavu a v poslednej s úsekom až po Dubovú.
Kraj dlhodobo poukazuje na nutnosť výstavby obchvatov okresných miest a obcí s najväčšou intenzitou dopravy, porovnateľnou s intenzitou na vyťažených diaľničných úsekoch, a to 23-tisíc áut denne.
Na neúnosnú situáciu upozorňujú aj samosprávy. Jednou z nich je Modra, cez ktorej historické centrum prechádza cesta II/502, pričom priemerná intenzita dopravy v najkritickejšom miesta dosahovala už v roku 2015 hodnotu 11-tisíc áut denne.
Celý obchvat sa má napojiť na diaľnice D1 a D4.