Súkromný dopravca RegioJet odovzdal ministerstvu dopravy záväznú ponuku na bezdotačné prevzatie prevádzkovania diaľkových vlakov na trasách Humenné - Košice - Žilina - Praha a Štúrovo - Bratislava - Praha.
Štát by ušetril vyše 9 miliónov
Ide o predĺženie dnes úspešných liniek, ktoré RegioJet prevádzkuje. Rozjazd týchto spojov by sa spustil v decembri tohto roka.
„Sme pripravení nahradiť spoje, ktoré štát dotuje na týchto trasách. Tieto spoje v plnom rozsahu nahradíme a sme pripravení ponúknuť spoje až napríklad do Humenného. Štát vďaka tomu ušetrí ročne 9,2 milióna eur – do roku 2020 celkovo 36 miliónov eur," povedal pre HNonline.sk Aleš Ondrůj.
Podľa Regiojetu štát a ministerstvo dopravy doteraz za prevádzku týchto stratových vlakov platia ročne ZSSK viac ako 9 miliónov eur.
Český dopravca má zaistiť prevádzku bez nároku na dotácie. "V celej Európe sú medzinárodné železničné spojenia prevádzkované bez dotácií, podobne ako medzinárodné autobusy alebo lietadlá. Nie je dôvod, aby to na Slovensku bolo inak," odôvodnil majiteľ spoločnosti Radim Jančura.
Na ťahu je Érsek
Ministerstvo dopravy tým naplní svoj podiel na vládnom programe úspor Hodnota za peniaze. Kópiu ponuky dostal tiež minister financií a Kancelária predsedu vlády Roberta Fica.
RegioJet požiadal o rokovania ohľadom ďalšieho postupu.
Tento postup je úplne v súlade s európskou legislatívou - štát nemôže z verejných financií dotovať službu, ktorú je na trhu niekto iný v kompletnom rozsahu prevádzkovať bez dotácií.
Navyše v prípade vlakov ZSSK Košice - Praha ministerstvo realizovalo analýzu, ktorá preukázala, že tieto vlaky, ktoré štát dotuje ročne sumu takmer 5 miliónov eur, využíva len zlomok cestujúcich - presnejšie 101 cestujúcich priemerne na spoj.
Reakcia ministerstva
„Predložený návrh spoločnosti RegioJet úplne mení časy odchodov štátnych vlakov. Preto nie je pravda, že je pripravený ich plnohodnotne nahradiť. Ak by ministerstvo s takýmto konceptom súhlasilo, zásadným spôsobom by sa obmedzila večerná doprava z východu Slovenska do Prahy, zrušilo by sa aj popoludňajšie spojenie Košíc a Prahy, ktoré by nahradila ponuka spojov v úplne inom čase (z Košíc o tretej hodine rannej), akú dnes verejnosť využíva, čo nepovažujeme za správne. V prípade spojenia Bratislavy a Prahy a predĺžením zo Štúrova je potrebné vziať do úvahy fakt, že návrh úplne ruší prepojenie s Budapešťou a nedáva možnosť ani pokračovať priamo do Hamburgu, čím de facto zhoršuje celkovú ponuku na cestovanie. Spoločnosť RegioJet tvrdí, že od štátu nebude požadovať dotovanie svojich vlakov, na druhej strane však žiada kompenzácie študentov a dôchodcov, ktorí sú dnes v štátom dotovaných vlakoch prepravovaní bezplatne, to znamená, že RegioJet chce zo štátnych vlakov presunúť peniaze do vlastných vlakov. Aj z tohto dôvodu by v konečnom dôsledku štát na tieto vlaky doplácal, pričom hrozí naopak nárast výdavkov štátu," píše sa v reakcii ministerstva.