Jeden z posledných chýbajúcich úsekov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami už má svojho zhotoviteľa.
Zmluva o dielo na výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh je podpísaná. Prešov sa tak konečne dočká diaľničného obchvatu, ktorý z mesta úplne odkloní tranzitnú dopravu na hlavnom cestnom ťahu.
Zmluvu za prítomnosti ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka podpísala Národná diaľničná spoločnosť s konzorciom „Združenie D1 Prešov“.
Mimoriadne komplikovaná stavba
Stavba bola pôvodne vysúťažená za 356 miliónov eur.
Po kritike o predražení sľúbil minister, že vyjedná 6-percentnú zľavu. Nakoniec vyšla zľava na menej. Konečná suma za obchvat sa zníži o 15,2 milióna.
„Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal v Prešove minister Arpád Érsek.
Obchvat Prešova je mimoriadne komplikovaná stavba, ktorej tretina trasy vedie po mostoch a tretina v tuneloch a jej súčasťou sú okrem nového strediska údržby pre diaľnice na východe aj dve veľké diaľničné križovatky.
„Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň, faktom je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta. Vnútromestskú dopravu už o pár mesiacov odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácií. Zároveň pracujeme aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ dodal minister dopravy.
Osemkilometrový úsek
Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke necelých osem kilometrov postaví združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.
Projekt, ktorý bude hotový za štyri roky, bude spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Možnosti zníženia ceny prezentoval minister po tom, ako analytici z rezortu financií z projektu Hodnota za peniaze opísali v liste prezidentovi Andrejovi Kiskovi možnosti lacnejšieho riešenia dopravnej situácie v Prešove o približne 400 miliónov eur.
Následne Inštitút finančnej politiky, ktorý pôsobí pri ministerstve financií, predstavil ešte alternatívne realistické riešenie, pri ktorom by sa ušetrilo približne 200 miliónov eur. Navrhujú postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.
Na úprave projektu severného obchvatu Prešova sa v stredu (15.2.) dohodli minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) a minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Kým juhozápadný obchvat je už vytendrovaný a tesne pred podpisom zmluvy, pri severnom obchvate ešte nebola vyhlásená súťaž.
Pozrite si vyjadrenie ministra Arpáda Érseka k obchvatu Prešova.