Reuters
StoryEditor

Zakladateľ čínskeho FedExu zbohatol vďaka boomu e-shopov. V začiatkoch pracoval načierno

06.03.2017, 17:00
Vstup na burzu urobil z Wanga Weia tretieho najbohatšieho muža v Číne.

Hodnota majetku Číňana Wanga Weia, ktorý vlastní najväčšiu doručovaciu spoločnosť v krajine S.F. Express, vzrástla po nedávnom vstupe na burzu na viac ako 27 miliárd dolárov, v prepočte 25,5 miliardy eur. To z neho robí tretieho najbohatšieho muža Číny. K úspechu mu pomohol boom obrích internetových obchodov, ako je Alibaba alebo JD.com.

Firma, ktorej sa prezýva čínsky FedEx, vstúpila na burzu v Šen-čene koncom februára prostredníctvom akvizície už kótovanej spoločnosti a počas prvých piatich dní trikrát dosiahla desaťpercentný limit pre posilnenie akcií.

Čínska trojka

A aj keď po správe čínskych štátnych médií, že za obrím rastom boli špekulanti, prišiel mierny pokles, firma sa stala podľa agentúry Bloomberg najhodnotnejším titulom burzy s trhovou kapitalizáciou 285 miliárd juanov, v prepočte viac ako 39 miliárd eur.

Spoločnosť ponúkla investorom 133 miliónov kusov akcií v celkovej hodnote necelých deväť miliárd juanov, čo je niečo cez tri percentá jej celkovej hodnoty. Zakladateľ a šéf spoločnosti Wang Wei, ktorý vlastní asi 65-percentný podiel spoločnosti, vstupom na burzu zväčšil svoje imanie na viac ako 27 miliárd dolárov, čo z neho urobilo tretieho najbohatšieho muža Číny, uvádza časopis Forbes.

Začínal načierno 

Rodák z Šanghaja Wang sa pustil do podnikania ako dvadsaťdvaročný. Začínal v tlačiarenstve, ale veľmi skoro vycítil hlad Číňanov po tovare z Hongkongu. Požičal si peniaze od svojho otca a s niekoľkými kuriérmi a jedným autom sa pustil do doručovania balíkov. Vtedy ešte načierno.

Dopyt bol obrovský a čoskoro pribúdali ďalšie pobočky. Firma rýchlo rástla a od roku 1997 v podstate kontroluje dodávky medzi Čínou a Hongkongom. Jej flotila dnes disponuje 36 nákladnými lietadlami a 15timi tisíckami vozov a Wang plánuje vybudovať nákladné letisko v centrálnej čínskej provincii Chu-pej.

Nárast zisku

Prvý zlom v rozvoji firmy prišiel v roku 2003, kedy sa v Číne rozšírila epidémia SARS a dopyt po zásielkových službách vtedy výrazne vzrástol. Ďalší prišiel s rozvojom obrích internetových obchodov, ako je Alibaba alebo JD.com.

Dnes je Wangova spoločnosť najväčším doručovateľom zásielok v Číne. Za rok 2016 očakáva nárast tržieb o takmer 20 percent na 57,5 ​​miliardy juanov (7,9 miliardy eur) a rast zisku o 280 percent na 4,2 miliardy juanov (576 miliónov eur).

01 - Modified: 2024-11-14 19:42:19 - Feat.: - Title: Do Peru pricestoval čínsky prezident Si, otvorí nový kľúčový prístav. Očakávajú aj Bidena 02 - Modified: 2024-11-14 14:46:14 - Feat.: - Title: Nové závody čínskej a nemeckej automobilky v Maďarsku začnú výrobu v druhej polovici budúceho roka 03 - Modified: 2024-11-13 11:52:52 - Feat.: - Title: Čína predstavila nové daňové stimuly na oživenie sektora nehnuteľností 04 - Modified: 2024-11-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Audi „žongluje“ so svojou identitou. Zahodilo štyri kruhy a predstavilo novú značku AUDI 05 - Modified: 2024-11-13 11:19:32 - Feat.: - Title: Tunel Karpaty, cestovný ruch aj priemysel. Vláda určila ministrom vyše 20 úloh na rozvoj spolupráce s Čínou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 11:00