Nižšie ceny áut a tým ich vyššia dostupnosť spôsobili, že v slovenských mestách sa v ranných a poobedných dopravných špičkách tvoria zápchy. Neraz aj hodinové. Predovšetkým obyvatelia bratislavských satelitov, ktorí pracujú v hlavnom meste a bývajú na jeho okrajoch, by vedeli rozprávať.
V celosvetovom meradle je však preťažovanie cestných komunikácií v Bratislave pod priemerom. Spoločnosť TomTom vypracúva dopravný index, ktorý hodnotí mieru preťaženia ciest. Index je založený na porovnávaní množstva času, ktorý je potrebný dostať sa z bodu A do bodu B v ideálnej premávke a dopravnej špičke.
Zhoršenie situácie
Ak má teda vybrané mesto index 50 percent, znamená to, že čas cesty v dopravnej špičke je o 50 percent vyšší ako v prípade prázdnych ciest.
Index Bratislavy má hodnotu 25 percent, v porovnaní s minulým rokom stúpol o jedno percento. Tieto hodnoty pridelili nášmu hlavnému mestu 197. miesto. Z údajov vyplýva, že Bratislavčania strávia denne v zápchach 32 minút, ročne potom 122 hodín (počas 230 pracovných dní). Najviac času v rannej špičke strávia vodiči v utorok (index=62 percent), v poobedňajšej v piatok (index=59 percent).
"Vedú" Mexičania
Ako sa umiestnili okolité mestá? Varšava obsadila 50. miesto (index=31 percent), Viedeň sa umiestnila na 94. mieste s hodnotou indexu 31 percent. Praha je na 137. mieste (index=28 percent). Lepšie ako Bratislava sa umiestnila Budapešť, ktorá skončila na 243. mieste s indexom na úrovni 22 percent, ale i obyvatelia Košíc. Východoslovenská metropola obsadila 257. miesto (index=21 percent).
Najviac času v zápchach na svete (59 minút denne/ 227 hodín ročne) strávia obyvatelia Mexiko City. Hodnota indexu mexickej metropoly je na úrovni 66 percent. Nasleduje Bangkok (64 minút denne/ 244 hodín ročne), Jakarta (48 minút denne/ 184 hodín ročne), čínske mesto Čchung-čching (55 minút denne/ 212 hodín ročne), na piatok mieste sa umiestnil poľský Lodž (46 minút denne/ 178 hodín ročne).
V galérii si pozrite, ktoré európske mestá majú najhorší index a koľko času navyše v nich vodiči strávia.