Časy, keď taxíkmi jazdili iba taxikári, sú dávno preč. Do biznisu sa im zamiešali aplikácie alternatívnych taxislužieb. Vďaka nim sa vodičom môže stať aj človek, ktorý nemá označené auto, tradičný tachometer či psychotesty. „Taxikárom sa vedie zle. Nie je tu zdravé konkurenčné prostredie. Vyslovene sa nám smejú. Uber a Taxify nie sú taxi služby a podnikajú v rozpore so zákonmi,“ hovorí pre HN predseda Únie taxikárov z Bratislavy Ondrej Wenzl. Podľa neho môžu vodiči týchto aplikácií jazdiť pod cenu, keďže nemusia spĺňať rovnaké podmienky ako klasickí taxikári. „Ak sa nezakročí, firmy tu budú zanikať,“ dodáva Wenzl.
Fungujeme legálne
Služby zdieľanej ekonomiky sa však bránia. „Uber funguje plne legálne, v súlade s direktívou EÚ o zabezpečovaní služieb v informačnej spoločnosti z roku 2000. Sme technologická platforma, ktorá spája ľudí ponúkajúcich služby s ľuďmi, ktorí majú záujem prepraviť sa – systém podobný Amazonu, eBay a ostatným,“ vysvetľuje pre HN vedúca komunikácie Uberu pre región Ilona Grzywinska. Uber označuje za transparentný a vďaka tomu, že partnerskí vodiči musia podstúpiť určitý proces výberu, i bezpečný.
Expanzný manažér Taxify na Slovensku Matej Beňuška tvrdí, že nové služby prijala verejnosť pozitívne a konkurenčné prostredie sa tým iba posilnilo. „Kedykoľvek sme pripravení aktívne sa zapojiť do diskusie so zástupcami štátu na tému, ako ďalej rozvinúť sektor zdieľanej ekonomiky, aby z nej na konci dňa mali prínos zákazníci, ekonomika krajiny a, samozrejme, aj štát. Dvere k nám majú, samozrejme, otvorené aj vodiči taxislužieb,“ hovorí Beňuška.
Nedávno však Uber dostal na Slovensku prvú pokutu. Dôvodom pokutovaného vodiča malo byť to, že nebol označený ako taxík, chýbala mu registračná pokladnica a ďalšie pre taxikárov bežné povinnosti. „Podľa zákona o cestnej doprave je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb za odplatu taxislužbou. V prípade, že nie sú pri takýchto prepravách dodržané legislatívne podmienky, napríklad označenie vozidla a podobne, ide o porušovanie tohto zákona,“ vysvetľuje rezort dopravy.
Bez inovácie zaniknú
Na trhu sú aj aplikácie Hopin a Liftago, ktoré využívajú i klasickí taxikári. „Je veľmi pravdepodobné, že ak klasické taxi služby dlhodobo nezmenia spôsob objednávania vozidiel či neprinesú inú pridanú hodnotu, časom zaniknú,“ myslí si vedúci marketingu spoločnosti Hopin Branislav Zajaček. Podobne vidí budúcnosť aj riaditeľ Liftaga na Slovensku Tomáš Srota. „Dominujúcim spôsobom bude objednávanie taxíkov cez aplikácie,“ tvrdí.
Mnohé firmy trend pochopili a snažia sa mu prispôsobiť. „Máme aj vlastné aplikácie na Android a iOS. Neustále inovujeme, čo zabezpečujú naši programátori,“ uvádza riaditeľ VB Taxi Tomáš Wagner. Aplikáciu využíva aj Correct Taxi a fungovať bez nej si do dvoch rokov nevie predstaviť ani Prešporok Taxi.
Aj keď taxi aplikácie pôsobia u nás najmä v Bratislave, postupne začínajú expandovať aj do ďalších veľkých slovenských miest.