Bývalý generálny riaditeľ nemeckej automobilky Volkswagen Martin Winterkorn pri svojom dnešnom vystúpení pred nemeckými zákonodarcami povedal, že nevedel o systematickom podvádzaní s emisiami u vozidiel s naftovými motormi skôr, ako automobilka podvody oficiálne priznala. Netuší ani, koľko osôb o podvodoch vedelo, napísala agentúra Reuters.
Winterkorn vystúpil pred parlamentným výborom, ktorý sa zaoberá vyšetrovaním emisného podvodu automobilky. Hlavnou snahou je zistiť, kedy sa bývalý generálny riaditeľ a najvyššie vedenie automobilky dozvedeli o podvodoch pri naftových vozidlách a prečo sa nerozhodli informovať investorov skôr. Winterkorn sa objavil na verejnosti prvýkrát od 22. septembra 2015, kedy sa v televízii ospravedlnil za škandál. Deň na to rezignoval.
Miliardové odškodné
Investori zrejme budú pozorne sledovať Winterkornov výstup a hľadať v jeho prejave záchytné body, ktoré by ukázali, kedy sa o manipuláciách dozvedel. Investori požadujú po automobilke odškodné 8,8 miliardy eur kvôli prepadu cien akcií po vypuknutí škandálu.
Volkswagen tvrdí, že jeho výkonná rada nevedela o softvérových manipuláciách do konca augusta 2015. Automobilka formálne oznámila americkým úradom podvádzanie na začiatku septembra.
Viac ako hŕstka
Na otázku, či si myslí, že z podvádzania môže byť obvinených len niekoľko technikov, Winterkorn odpovedal, že o podvode zrejme vedela viac ako hŕstka zamestnancov, sám však nevie, koľko ľudí sa na podvodoch podieľalo. Upozornil, že softvérové aplikácie predstavujú veľmi špecifickú oblasť práce pri vývoji motorov.
Winterkorn tiež upozornil, že nemôže komentovať detaily, ktoré sú súčasťou trestného vyšetrovania v Nemecku. Odmietol tiež odpovedať na niekoľko otázok týkajúcich sa toho, kedy presne sa čo dozvedel, dodala agentúra AP.
Zmazané dokumenty
Volkswagen tento mesiac priznal americkým prokurátorom, že zhruba 40 zamestnancov zmazalo tisíce dokumentov v snahe zakryť pred regulátormi podvádzanie s emisiami.
Volkswagen predvlani v septembri priznal, že po celom svete do asi 11 miliónov naftových áut inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. V USA už v trestnom vyšetrovaní emisného škandálu zatkli prvého firemného manažéra, bývalého šéfa amerického oddelenia firmy pre dodržiavanie regulačných predpisov Olivera Schmidta.