Potraviny Yeme budú mať už po roku na trhu druhú prevádzku. Po predajni na Tomášikovej pribudne v marci 2017 nová pobočka v Horskom parku. Hoci koncepčne má obchod naďalej uprednostňovať domácich farmárov, potraviny na Búdkovej ulici majú byť menšieho formátu.
„Od začiatku sme vedeli, že v Bratislave otvoríme viac predajní. Dôvodov, prečo padla voľba na Horský park, je viac, tým hlavným je zavedenie a overenie funkčnosti menšieho formátu,“ uviedol šéf spoločnosti Yeme Peter Varmuža pre HN. Dodáva, že pre Yeme je zvykom, že ľudia za ich potravinami cestujú, Horský park a priľahlú oblasť považujú za krok k cieľovej skupine.
Máme záujem aj o iné mestá
Prvá prevádzka vznikla ešte len minulý rok v marci, podľa Varmužu však bol príchod Yeme povzbudivý. To spolu s optimalizáciou nákladov považuje za motiváciu expandovať a vytvoriť reťazec obchodov. „A tak môžeme pomôcť rásť aj svojim lokálnym dodávateľom,“ uviedol Varmuža.
Yeme pôsobí zatiaľ iba v Bratislave, no má v pláne postupne sa rozšíriť aj do iných miest. Momentálne však nevedia odhadnúť, kedy sa im podarí dostať aj mimo Bratislavy. Podľa Petra Varmužu sa v súčasnosti sústredia najmä na Bratislavu.
Yeme za svoj úspech vďačí podľa odborníkov predovšetkým odlišnosti oproti konkurencii. „Tento formát bude úspešne napredovať. Odlišuje sa od štandardnej konkurencie a ľudia vo väčších mestách v budúcnosti ocenia jeho formát i sortiment,“ uviedol maloobchodný analytik spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský.
Konkurencia s reťazcami, ako sú Tesco, Lidl alebo Billa, však nehrozí. „Je to druh obchodu, ktorý doplní to, čo sa vo veľkoplošných obchodoch nenachádza. Nebudú si konkurovať, ale vzájomne sa dopĺňať,“ uviedol Drahotský. Varmuža prácu kolegov v reťazcoch pozná, a tiež si nemyslí, že by si so štandardnými reťazcami konkurovali. „Videli sme na trhu možnosť, tak sme ju pomenovali a vykročili. Náš koncept nebol motivovaný ambíciou byť ich konkurenciu, ale možnosťou ponúknuť iný koncept z pohľadu zákazníka,“ uviedol Varmuža.
Kvalitné potraviny
Yeme o dodávateľov núdzu nemá. Tipy na novinky prichádzajú aj od samotných zákazníkov prostredníctvom sociálnych sietí a mnohí dodávatelia sa hlásia sami. „Sme bohatší o množstvo nových produktov od nových dodávateľov, o ktorých sme netušili. Keď sme začínali, mali sme v regáloch sedemtisíc produktov. Dnes ich jedenásťtisíc,“ uviedol Varmuža.
Výber lokálnych potravín a kvality sa premieta aj v cene produktov. „Šanca tohto obchodu je tam, kde sú vyššie príjmové skupiny, ktoré nespotrebujú kvantá sortimentu, ale chcú sortiment kvalitný a zdravý. Aj to je dôvod, prečo v Bratislave zaujali krátko po štarte mnohých ľudí,“ uviedol Drahovský.
Samotné Yeme definuje svojich zákazníkov ako ľudí, ktorí sú zorientovaní v otázkach zdravého životného štýlu a nároční na to, čo jedia. „Posledné mesiace nám to potvrdzujú. Záujem zákazníkov je povzbudzujúci,“ uviedol Varmuža. Vyššie ceny však „nechutia“ každému rovnako a medzi spotrebiteľmi je mnoho takých, ktorí aj po otvorení novej prevádzky zostanú pri štandardných reťazcoch. „Klientelu budú tvoriť skôr majetnejší a tí, ktorí dbajú na to, aby dostávali zdravú a čerstvú stravu. Je to najmä mladá generácia. Pre dôchodcov to nie je formát z hľadiska cien. Tí budú uprednostňovať lacnejšie alternatívy aj naďalej,“ uviedol Drahovský.
Tržby spoločnosti za rok 2016 zatiaľ nie sú známe.
O začiatkoch obchodu Yeme sme sa rozprávali s jeho zakladateľom Petrom Varmužom v apríli minulého roka.