Škoda AutoPavol Funtál
StoryEditor

Na Kvasiny doplácajú iní. Škoda tlačí platy

02.01.2017, 23:00

Továreň Škoda Auto v českých Kvasinách mení región na nepoznanie. Najnižšia nezamestnanosť v Česku síce vyzerá dobre v štatistikách, na rozvoj automobilky však dopláca rad lokálnych firiem, ktoré jej na pracovnom trhu nemôžu konkurovať.

Zvyšovanie platov
Firmy v celom regióne poukazujú na umelé zvyšovanie miezd, aby si udržali zamestnancov. Pre tých je, naopak, výhodou, že keď dobre platí automobilka, platiť musia aj ostatní. V tomto roku, keď do Kvasín pritečie niekoľko miliárd českých korún, bude situácia ešte vyhrotenejšia.

„Priemerná mzda sa u nás vlani zvýšila oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka o 18 percent. Je to vyvolané takmer nulovou nezamestnanosťou v regióne a tlakom automobilky aj jej dodávateľov na personálne náklady. Tento rok budeme reagovať na situáciu na trhu, ale takýto obrovský rast mzdových nákladov si ako pozostatok starých čias, keď sa všetkým meralo rovnako bez rozdielu v kvalite ich práce, už v žiadnom prípade nebudeme môcť dovoliť,“ uviedol predseda predstavenstva firmy Frost Food Jiří Vlček.

Spoločnosť vyrába mrazené potraviny a v Rokytnici v Orlických horách zamestnáva 160 ľudí. Firmám nezostáva iné, než zamestnancov dovážať. Niektoré spoločnosti nedostatok ľudí riešia zamestnávaním cudzincov najmä z Poľska, Rumunska a Bulharska.

„Nepomáhajú ani náborové príspevky. Ich výškou nie sme schopní konkurovať automobilke. Vzhľadom na nedostatok výrobných pracovníkov sme boli nútení odrieknuť niektoré nové zákazky, čo si za dvadsať rokov, čo sa pohybujem v tomto sektore, nepamätám,“ povedal Vlček.

Utekajúci zamestnanci
O zamestnanca sa priemyselné firmy bijú. Za posledný rok vzniklo v Kvasinách viac než tisíc pracovných miest a ďalšie dve tisícky by automobilka chcela zriadiť v najbližšom čase. Podniky v okolí sa dokonca stretli s tým, že ich ľudia ráno neprišli do práce, ale nastúpili do automobilky bez toho, aby počkali na rozviazanie pracovného pomeru. Pred mimoriadnou situáciou v regióne varujú aj ďalší ľudia z biznisu.

„Štatistiky hovoria, že s nezamestnanosťou pod päť percent už nenájdete človeka, ktorý by chcel alebo mohol pracovať. V tomto ohľade sme už v mínuse,“ varoval predseda predstavenstva Atas elektromotory Náchod Otto Daněk. Upozornil, že podobná situácia bola na trhu práce pred krízou v roku 2008.

Strojárstvo a ďalšie priemyselné odvetvia by tento rok fungovali možno o niečo lepšie, keby firmy mali dostatok technicky zdatných odborníkov. Otázka, ako si vychovať perspektívneho zamestnanca, je jedným z najväčších spoločných otáznikov takmer všetkých väčších firiem v kraji.

„Chýbajú nám pracovníci na technické pozície tak vo výrobe, ako aj v kanceláriách, chýbajú nám robotníci, vodiči, elektronici, technológovia,“ hovorí personálny riaditeľ Karsita David Řípa. Podľa mnohých odborníkov by problém pomohlo vyriešiť niekoľko zmien v školstve.

Prekáža im fakt, že mladým sa nechce študovať technické odbory. Školy i firmy budú v roku 2017 robiť všetko pre to, aby tento trend zvrátili. Trebárs gumárne Saar Gummi plánujú, že aj tento rok budú finančne motivovať učiteľov, ktorí vedú v školách dobrovoľné technicky orientované krúžky.

01 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 02 - Modified: 2024-11-15 19:22:00 - Feat.: - Title: Automobilky v USA vyzvali Trumpa, aby nezrušil daňové úľavy na elektromobily 03 - Modified: 2024-11-18 15:27:35 - Feat.: - Title: Manažérka Philip Morris: Základ je plat a náplň práce. No kľúčové pri nábore môže byť aj zber šiat či odpadu 04 - Modified: 2024-11-13 18:02:59 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky stále trpia nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 05 - Modified: 2024-11-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Západ má problém s migrantmi, východ Európy zas s mladými. Experti pre HN opísali stav v Nemecku a Rumunsku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 22:40