Britská káva, španielske hamburgery aj írska móda. O vstup na náš trh majú záujem viacerí svetoví hráči. „Slovensko je stále v hľadáčiku medzinárodných značiek, ktoré majú záujem expandovať, najviac ich prichádza z klasických oblastí módy a doplnkov. Na vzostupe je v poslednom období tiež ,food & beverage‘ segment, ktorý nahrádza klasických nájomcov a rozširuje plochy v mnohých centrách,“ hovorí senior konzultant oddelenia retailových nehnuteľností spoločnosti JLL Daniel Kúth. HN vám prinášajú prehľad niektorých z nich.
Po Starbuckse aj Costa Coffee
Vlani bolo príchodom roka otvorenie prvých pobočiek americkej siete Starbucks. Svetové kaviarenské siete sa Slovensku dlho vyhýbali, no teraz by káve zo Seattlu mohla pribudnúť konkurencia. „Možno najočakávanejší je príchod značky Costa Coffee. Aj keď je už na Slovensku Starbucks Coffee a do konkurencie možno zarátať aj McCafé, je tu pre túto ,novú‘ značku vo veľkých mestách dostatočný potenciál,“ vysvetľuje prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy. Tento pôvodom britský koncept vznikol už v roku 1971, keď bratia Bruno a Sergio Costovci začali predávať kávu. Kaviarne ich značky sú dnes prítomné po celom svete a v Británii i mimo nej majú viac ako tritisíc prevádzok, v Česku je ich kaviarní 37. Prvýkrát sa o príchode značky začalo diskutovať už v roku 2008, no potom sa na pár rokov odmlčala. A na detaily je skúpa aj dnes. „Vzhľadom na to, že Costa Coffee svoju rozvojovú stratégiu nemedializuje, nedá sa s určitosťou predpokladať, kedy a ako sa rozhodne pre expanziu aj na Slovensku,“ dodáva Šétaffy.
Čakanie na Primark
Írsky predajca „fast-foodovej módy“ Primark už pred časom ohlásil zrýchlenie tempa expanzie, aby si tak mohol zvýšiť trhové podiely a lepšie konkurovať sieťam ako Inditex či H&M. Rokovania so slovenskými obchodnými centrami odštartovali už pred pár rokmi, avšak k otvoreniu prevádzky u nás zatiaľ nedošlo. Samotný Primark dlhodobo detaily o svojich expanzných plánoch nekomentuje. „Záujem o slovenský trh je známy, samotný príchod je sprevádzaný ešte otáznikmi,“ konštatuje Daniel Kúth, senior konzultant oddelenia retailových nehnuteľností spoločnosti JLL. Ten zároveň pokračuje, že pre každý maloobchodný koncept, ktorý vstupuje na náš trh, je však prioritou funkčná prevádzka v Bratislave a následne uvažujú o ďalších možnostiach. „Teda s najväčšou pravdepodobnosťou s prvou prevádzkou zakotvia v niektorom z bratislavských nákupných centier,“ dodáva Daniel Kúth.
Klopú na dvere
Záujem o vstup na slovenský trh prejavili viaceré značky, ktoré si na expanziu u nás hľadajú franšízových partnerov. Ide napríklad o španielsku sieť The Burger Lobby, sieť reštaurácií zo Spojených arabských emirátov The Noodle House alebo cestovinový bar z Poľska Makarun Spaghetti and Salad. Slováci však pri ich otváraní ostávajú opatrní. „Portál Worldfranchise ponúka pre slovenských podnikateľov možnosť získania, teda kúpy, celkom 17 franšízových konceptov, avšak záujem je minimálny,“ hovorí Jozef Šétaffy. Ako ďalej pokračuje, každá renomovaná značka má v rámci svojho konceptu pomerne presne špecifikované kritériá a podmienky pre vytvorenie svojej novej prevádzky. Ich dodržanie a naplnenie totiž podmieňuje ich komerčnú úspešnosť. „Pri založení novej prevádzky je potrebné na jednom mieste a v určitom čase splniť viacero podmienok. Okrem toho, rozumný a skúsený franšízor sa riadi zásadou, že lepšie je neotvoriť novú prevádzku ako otvoriť nejakú problémovú,“ dodáva Šétaffy s tým, že práve toto je najaktuálnejší súčasný trend rozvoja a expanzie franšíz.
Costa CoffeeReuters
StoryEditor
Svetové mená, ktoré si na mape vyhliadli Slovensko
Známe siete reštaurácií či predajní oblečenia sa pri svojej expanzii pozerajú aj na náš trh.