Flickr/Nicholas D.
StoryEditor

Francúzska firma chystá revolúciu. Postaví cesty budúcnosti

25.11.2016, 10:20
Autor:
ČTKČTK
Cesty, ktoré môžu prenášať energiu zo slnka do elektrární, by sa už čoskoro mohli začať objavovať po celom svete.

Firma Colas, dcérska spoločnosť francúzskej stavebnej firmy Bouygues, vytvorila robustné solárne panely, ktoré sú schopné odolať hmotnosti nákladného vozidla s návesom. Tieto panely sa zabudujú do povrchu vozovky, píše agentúra Bloomberg.

Po takmer piatich rokoch výskumu a laboratórnych testov firma teraz stavia vonkajšiu testovaciu cestu a na začiatku roka 2018 plánuje komercializáciu technológie. "Chceli sme nájsť cestám druhý život," povedal projektový manažér firmy Colas Philippe Harelle. "Solárne farmy využívajú pôdu, ktorá by inak mohla slúžiť na poľnohospodárske účely, a pritom máme k dispozícii cesty."

Pretože ceny solárnych panelov klesajú, začleňujú sa tieto panely čoraz častejšie do každodenných materiálov. Minulý mesiac prekvapila automobilka Tesla Motors investorov predstavením novej strechy, ktorá funguje ako solárne panely. Ďalšie spoločnosti začleňujú fotovoltaické články do fasád budov. Projekt francúzskej firmy nazývaný Wattway sa pripája k skupine podobných projektov firiem typu švédskej Scanie či americkej Solar Roadways, ktoré sa snažia integrovať panely do chodníka.

Aby panely Wattway odolali vysokému tlaku na ceste, sú chránené vrstvami z niekoľkých typov plastov, ktoré vytvárajú priezračné a odolné puzdro. Solárny panel pod tým je podobný bežnému modelu, ako sú panely na strechách. Elektrické vedenie je vložené do cesty a zariadenie je pokryté protišmykovým povrchom vyrobeným z drveného skla.

Minulý mesiac začala firma s výstavbou testovacej cesty s dĺžkou jedného kilometra vo francúzskom mestečku Tourouvre. Panely s plochou 2800 metrov štvorcových by mali pri najvyššom výkone vyrobiť 280 kilowattov elektriny. Celá inštalácia by mala vyrobiť dosť energie pre verejné osvetlenie obce na rok.

V súčasnosti náklady na výstavbu umožňujú len demonštračný projekt. Meter štvorcový solárnej cesty v súčasnosti stojí 2000 až 2500 eur. To zahŕňa náklady na sledovanie, zhromažďovanie dát a inštaláciu. Firma však očakáva, že do roku 2020 môže byť cena cesty porovnateľná s tradičnými solárnymi farmami.

Elektrina vyrobená z tohto úseku solárnej cesty pôjde priamo do siete. Elektrina z ďalšej plánovanej cesty má byť použitá pre dobíjanie elektrických vozidiel. Iná cesta má poháňať malý závod na výrobu vodíka.

Ďalšie dve cesty majú byť postavené v Kanade a Spojených štátoch. Firma tiež plánuje výstavby ciest v Afrike, Japonsku a v ďalších krajinách Európskej únie. "Musíme otestovať všetky druhy rôznych prevádzok a klimatických podmienok," uvádza Harelle. "Chcem nájsť jej limity. Myslíme si, že možno nebude schopná odolať snežnému pluhu."

"Sme svedkami toho, že sa solárne panely integrujú do množstva vecí, od okien v budovách po strechy automobilov, čo umožnil pokles cien panelov," povedal analytik Bloomberg New Energy Finance Pietro Radoia. "Čo sa týka ciest, nemyslím si, že to naozaj prerazí, pokiaľ nebude niekedy v budúcnosti nedostatok pozemkov."

01 - Modified: 2024-11-13 11:41:40 - Feat.: - Title: Ligotavé zisky na Wall Street majú aj temné stránky. Týmto štyrom aktívam sa vyhnite, radia pre HN analytici 02 - Modified: 2024-09-26 17:19:39 - Feat.: - Title: Slovensko ako nové Rakúsko? Elektrinu v zásuvkách máme čoraz ekologickejšiu, môžu za to tieto tri faktory 03 - Modified: 2024-09-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Vážny cez dane lobuje za zelené elektrárne. Mám štyri témy, prvú som pustil ďalej, tvrdí pre HN poslanec 04 - Modified: 2024-08-12 06:18:01 - Feat.: - Title: Poľský veľvyslanec pre HN: Vo Varšave sme vysvetľovali reálne kroky, ktoré Slovensko podniká spolu s Ukrajinou 05 - Modified: 2024-07-31 22:00:00 - Feat.: - Title: Rozbité „panelky“ ubúdajú. Pozrite sa, kde všade sa ešte drží betón a aké sú plány cestárov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 05:54