Obľuba zahraničných e-shopov na Slovensku naďalej rastie. Do novembra tohto roku bolo vykonaných toľko platieb smerujúcich na AliExpress ako za celý minulý rok. Analýza mBank uskutočnená na takmer milióne internetových platieb kartou priniesla aj ďalšie poznatky.
Za posledné tri roky sa počet transakcií smerujúcich na tento čínsky e-shop zvýšil štrnásťnásobne. Slováci na AliExpresse nakupujú často a po malých čiastkach. Priemerná výška jednej platby sa tento rok pohybuje okolo desať eur, a to ako na Slovensku, tak aj v Čechách. Táto suma z roka na rok klesá. V roku 2015 bola hodnota jedného nákupu v tomto čínskom elektronickom obchode 12 eur a rok predtým dokonca 16 eur. Česi minuli za jeden nákup v predchádzajúcich rokoch o 20 percent viac ako Slováci.
Viac ako PayPal a GoPay
Počet platieb smerujúcich na AliExpress je v súčasnosti dokonca vyšší ako súčet úhrad cez platobné brány PayPal a GoPay, ktoré klienti využívajú pre nákup v európskych e-shopoch. Ide však o oveľa nižšie čiastky. Z hľadiska preinvestovaného objemu v eurách má tento čínsky e-shop menej než polovicu, čo znamená, že Slováci na ňom nakupujú čoraz častejšie, ale po menších sumách.
Z pohľadu objemu viac ako tretinu platieb kartou na internete tvoria platobné portály ako PayPal či GoPay. Nasledujú stránky spojené so zábavou a tipovaním, kam mierilo 26 percent všetkých platieb. V tejto oblasti je lídrom slovenský Tipos nasledovaný Tipsportom, Fortunou a B365.
Slabý január
Z celkového objemu internetových transakcií smerovala do elektronických obchodov takmer tretina (31 percent) platieb. V minuloročnom rebríčku sa nachádzali aj domáce e-shopy ako Alza.sk alebo Mall.sk, avšak do toho aktuálneho sa neprebojovali.
Obraty na zľavových portáloch v decembri zasa stúpajú až na dvojnásobok ročného priemeru. Čísla mBank zároveň vyvracajú obchodnícky pojem „slabý január“, keďže práve ten je podľa analýzy najsilnejším mesiacom v roku. Ľudia počas neho minú dokonca o 15 percent viac prostriedkov ako v decembri, čo zrejme súvisí s novoročnými výpredajmi. Naopak, najslabšími mesiacmi sú júl a september, kedy nastáva 12-percentný pokles internetových platieb kartou voči celoročnému priemeru.
Nové je tiež zistenie, že klienti mBank za rok minuli podobnú sumu za nákupy elektronických diaľničných známok ako za všetky priame platby na Amazon. TASR informoval Tomáš Palovský, hovorca mBank.