Globálny nedostatok mikročipov sa tento rok zrejme nepodarí vyriešiť, situácia by sa mohla vrátiť k normálu až v druhej polovici budúceho roka.
O dopadoch koronakrízy sme sa v HNtelevízii rozprávali s hlavným ekonómom NBS:
V dnešnej analýze na to upozornili ekonómovia Národnej banky Slovenska. Výpadku v dodávkach polovodičových súčiastok čelia napríklad automobilky, vrátane závodu skupiny Stellantis a Volkswagenu, ale aj českej fabriky Škoda Auto.
"Po zlepšení situácie v dodávkach čipov by produkcia automobiliek, ako aj ďalších výrobných odvetví, mala podporiť ekonomickú výkonnosť eurozóny. Rast výroby nebude zameraný iba na uspokojenie oneskorených alebo nových objednávok, ale aj na obnovu skladových zásob," uviedli ekonómovia NBS.
Výroba vozidiel v eurozóne, sa v prvom polroku podľa analýzy znížila o viac ako 30 percent, pretože mnoho výrobcov muselo prerušiť produkciu. Výrobcovia čipov uprednostnili pri dodávkach polovodičov výrobcov elektroniky.
Výrazné výkyvy vo výrobe vozidiel sa nevyhli ani Slovensku, ktoré si vlani udržalo v prepočte na obyvateľa pozíciu najväčšieho výrobcu áut na svete. Kvôli dopadom koronavírusovej krízy pritom zišlo z liniek štyroch slovenských tovární menej vozidiel ako rok predtým.
Práve automobilový priemysel je hlavným motorom slovenského hospodárstva, ktorá by sa tento rok mala podľa odhadov vrátiť k rastu po minuloročnom poklese, prvým od globálnej ekonomickej krízy v roku 2009.