Najhorúcejšia téma, ktorá vám pristála na stole hneď, ako ste nastúpili do úradu, je mýtny tender. Nové mýto by sa malo dodať do konca budúceho roka. Z troch plánovaných tendrov prebiehajú aktuálne dva – na samotný systém a poskytovanie služieb. V harmonograme však nastali posuny. Bude nový systém fungovať začiatkom roku 2023?
Pre nás je hrdelný termín koniec tohto kalendárneho roka. Termíny sme posúvali len raz. V januári sme robili korigendum na základe otázok záujemcov. Následne prišla námietka. Vtedy Úrad pre verejné obstarávanie pozastaví procesy a timer súťaže nebeží. Urobil som nadprácu, lebo som vnímal, že otázky, ktoré nám chodili, boli prevažne od zahraničných uchádzačov. Oznámil som teda na portáli, že pozor, môže dôjsť k posunu termínu, aby náhodou niekto nevyprodukoval ponuku, ktorú by museli na základe rozhodnutia úradu znovu stiahnuť a revidovať. Sú to predsa len vynaložené prostriedky.
Ako rozhodol úrad?
Až na jeden prípad zamietol všetko, čo bolo tendru vyčítané, a utvrdil nás v tom, že postupujeme správne. Zmena, ktorá nastala, je v jednom z kritérií na výber dodávateľa, ktoré malo váhu osem percent. To sa týkalo zvýhodnenia ponuky, ktorá funguje na platforme SAP. Súhlasili sme s odstránením kritéria a zmenili sme tendrovacie podklady. Súťaž ďalej prebieha a jej termín vychádza na prvú polovicu septembra. Stále sa to teda dá stihnúť a tender sa dá vyhodnotiť.
A čo druhý tender?
Tam boli podané dve námietky. Prvá z nich bola neúspešná a druhá bola podaná len tento víkend. Evidujeme veľmi veľa záujemcov a je viacero žiadostí, ktoré súvisia predovšetkým s existujúcou globálnou situáciou spôsobenou nedostatkom čipov a nedostatkom technológií. Vzhľadom na to sme urobili ústupky a uvoľnili niektoré kritériá. Myslím si, že tender je nastavený dobre a dielo sa dá zrealizovať v termíne.
Máte však predsa len prichystaný nejaký plán B?
Áno. Existuje veľa plánov. S niekoľkými scenármi počítame už od začiatku. Keď sme do toho išli, boli sme vo viacročnom sklze. Dnes môžem povedať, že ak sa nestane niečo vysoko nepredvídateľné, čo sa v dobe covidovej môže stať, je šanca dodržať termíny, ktoré sú pre Národnú diaľničnú spoločnosť prioritné. Zatiaľ to vyzerá sľubne.
Lehota dodania prvej časti je 15 mesiacov. September je preto ako termín na predkladanie súťaže viac než hrdelný, keďže následne je ponuky nutné aj posúdiť, čo tiež trvá ďalšie mesiace.
Hrdelný termín je december. Tento tender je však pre firmy, ktoré sú etablované a vedia, čo majú robiť. Hrdelný termín by to bol pre firmy, ktoré nevedia, čo robiť. Takisto si treba uvedomiť, že sme súťaže rozdelili, nejde teda o megatender, ktorý sme tu mali pred desiatimi rokmi. Na rozdiel od tendra spred desiatich rokov tu nie je ani kritické hľadisko v podobe vybudovania kontrolných brán. Vtedy museli prebehnúť stavebné konania, pozicionovanie a tak ďalej. Toto v súčasnom tendri nie je. Hovoríme o dodávke billingového systému a z mojich skúseností si dovolím tvrdiť, že je za 15 mesiacov dodateľný. Skôr vidím problém vo vyradení starého systému z prevádzky a správnom odovzdaní. Tu paralelne prebiehajú rokovania so Skytollom, kde sme publikovali memorandum o vykonávaní hĺbkovej previerky. Rokujeme aj o tom, akým spôsobom, akými procesmi a v akom časovom harmonograme vymeníme systém.
Bude to do konca budúceho roka?
Musíme si uvedomiť, že so starým systémom nemôžeme skončiť 31. decembra v štýle big bangu. Musí tam prebehnúť fáza odovzdávania a nábehu nového systému. Musí taktiež prebehnúť testovanie a akceptácia o...
Zostáva vám 85% na dočítanie.