Najzásadnejšia križovatka, ktorá určí, ako bude vlastne vyzerať diaľnica D1 z Bratislavy do Trnavy, už má technické riešenie. Triblavina vzbudzuje kontroverzie od februára tohto roku. NDS totiž zmenila jej pôvodný a schválený projekt a okolité obce na to reagovali pobúrene.
Medzi obcami a diaľničiarmi išlo o spor týkajúci sa počtu pruhov a hlavne toho, či sa budú stavať popri diaľnici súbežné pruhy na zlepšenie obslužnosti regiónu – takzvané kolektory. Hoci križovatka bola naprojektovaná aj s nimi, NDS ich chcela vypustiť. Po výmene riaditeľa však diaľničiari prisľúbili všetko prehodnotiť ešte do konca mája.
Včera stále platilo stanovisko, aké NDS poskytuje už dlhšie – že verejnosti všetko predstavia „v najbližších dňoch“. Jedna informácia je predsa len nová. „Bude v súlade s platným územným plánom a s kolektormi,“ povedala na margo riešenia Triblaviny hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Alfa a omega
Diaľničiari tak vyšli v ústrety obciam Bernolákovo, Chorvátsky Grob a mestskej časti Vajnory, ktoré medzičasom organizovali petície a podávali podnety na úrady, aby sa Triblavina prešetrila. „Podnety išli na Úrad pre verejné obstarávanie, na krajskú prokuratúru a na najvyšší kontrolný úrad,“ povedal starosta Vajnôr Ján Mrva.
Obce trvajú na pôvodnom riešení križovatky, na dodržaní rozšírenia diaľnice s jedenástimi zjazdmi na kolektory a na dodržaní územného plánu Bratislavského kraja. „Križovatka Triblavina je alfa a omega celého rozšírenia. Keď sa prvá vec nepostaví tak, ako sa má postaviť celá diaľnica, tak všetko padne,“ dodal Mrva.
Posielajú kontrolu
Riešiť podnety obcí zatiaľ začal len najvyšší kontrolný úrad. Ten dokonca chystá v rámci národnej diaľničnej oveľa širšiu kontrolu. Pre HN to potvrdila jeho hovorkyňa Daniela Bolech Dobáková. „Kontrolóri primárne preveria otázku funkčnosti vnútorného kontrolného systému Národnej diaľničnej spoločnosti,“ informovala. Úradníci sa potom zamerajú aj konkrétne na Triblavinu. Začať by mali v lete a ukončiť konanie na konci roka. NDS sme sa pýtali, či by mohla inšpekcia zdržať jednotlivé projekty. Diaľničiari o žiadnej kontrole podľa Michalovej nevedia.
Čo je Triblavina
Križovatka Triblavina je súčasťou projektu rozšírenia D1 z Bratislavy do Trnavy. Vodiči po tejto diaľnici v súčasnosti jazdia tak, že využívajú aj odstavný pruh, čo nie je najbezpečnejšie. Projekt je v tomto stave už sedem rokov a oficiálne je stále v príprave. Nie je jasné, ani z čoho sa bude rozšírenie financovať. To, ako sa postaví Triblavina, je dôležitým signálom na to, ako by mohlo vyzerať rozšírenie D1. Križovatku naprojektovali pôvodne pre šesťpruh plus kolektory – zberné pásy vedúce pozdĺž diaľnice. Začiatkom tohto roka prišla z NDS informácia, že kolektory sa stavať nebudú a križovatka sa bude riešiť nie pre šesť, ale pre osem pruhov. Proti sa postavili dotknuté obce, ktoré rátali s kolektormi kvôli lepšej obslužnosti územia. Triblavina by mala byť postavená do konca apríla 2017. Stavia ju firma PORR za 20 miliónov eur.
O výstavbe diaľnic na Slovensku sme sa rozprávali s expertom na dopravu Ondrejom Matejom: