Postupne sa však situácia zvrtla a v súčasnosti má práce dostatok. A to, paradoxne, pre spomaľovanie našej ekonomiky. „Čím menej práce je, tým je záujem ľudí o prepravu do zahraničia väčší,“ potvrdzuje majiteľ spoločnosti Maroš Senaj.
V praxi im tak prácu prihráva fakt, že ľudia sú nútení hľadať zamestnanie za hranicami a cestujú práve cez jeho firmu. Aj vďaka tomu mohol aspoň mierne zvýšiť platy svojim zamestnancom.
Podobne sa situácia zlepšuje aj ďalším podnikateľom v odbore. A to sa následne prejavuje aj na platoch ich zamestnancov.
Ako totiž ukázali čísla Štatistického úradu, práve zamestnanci v doprave si v júni reálne, teda po odrátaní vyšších cien, prilepšili o štyri percentá. Išlo pritom o najvyšší nárast spomedzi všetkých profesií. Priemerne tak v súčasnosti zarábajú 783 eur.
Zákazky za hranicami
Ako pripúšťa aj generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Slovenska Pavol Reich, prácu ich firmy v súčasnosti majú. A je preto podľa neho možné, že mzdy rástli. Ako totiž pripomína analytik Boris Fojtík z Tatra banky, doprava profituje aj zo silného priemyselného rastu, ktorý jej vďaka dobrým tohtoročným výsledkom môže pomáhať. Aj toto umožnilo zamestnancom dopravných firiem dohodnúť si cez kolektívne zmluvy lepšie platy.
Zvýšenie si napríklad dohodli cez kolektívne zmluvy podľa analytičky Poštovej banky Dany Špacírovej zamestnanci autobusovej dopravy aj železničiari. Okrem toho časť ľudí dostala v lete podobne ako v predchádzajúcich rokoch aj jednorazové odmeny.
Zamestnancom v doprave však pomohla aj stále pretrvávajúca atraktivita Slovenska v západnej Európe. „Vďaka výhodám spojeným so zavedením eura sa Slovensko stáva čoraz vyhľadávanejším cieľom pre umiestnenie logistických a zásobovacích centier,“ hovorí hlavný analytik Sberbank Slovensko Vladimír Vaňo.
Túto možnosť pripúšťa aj predsedníčka Únie autodopravcov Slovenska Ingrid Rosová. Podľa nej je prijímanie ľudí cez pobočky zahraničných centier reálne. Zavedenie mýta pred tromi rokmi však situáciu dopravcov podľa Rosovej skomplikovalo.
Potiahnu to diaľnice
Napriek tomu však v celom odvetví pribudlo oproti vlaňajšku 4,4 percenta zamestnancov. A ani v najbližších mesiacoch sa nemusia o svoje miesto či plat obávať. Potvrdzujú to aj optimistickejšie správy zo západnej Európy, ktorá očakáva v najbližších mesiacoch oživenie ekonomiky. To by znamenalo aj viac práce pre slovenské firmy a ich zamestnancov. Pomôcť môžu aj nové plánované diaľničné úseky. V marci totiž štát vypísal súťaže na päť diaľničných tendrov za vyše miliardy eur.
Ak sa tieto plány naplnia, mohol by sa pozitívny trend v doprave udržať aj podľa Reicha. Firmy totiž budú dovážať na stavbu nových ciest materiály, a to môže pomôcť zamestnanosti aj vyšším mzdám.