Ako skúsený pilot zažil pády dvoch slovenských aeroliniek. Teraz sa rozhodol zobrať situáciu do vlastných rúk. Bývalý kapitán na palubách strojov SkyEurope a Danube Wings prišiel s projektom komunitného lietania. „Ak bude dosť cestujúcich, môžeme poletieť, kam chceme a kedy chceme. To znamená, že sa dokážeme prispôsobiť nastavením frekvencie letov podľa skutočného záujmu či výberom lietadla s primeranou kapacitou,“ vysvetľuje Dušan Hatala, spoluautor projektu POLEŤME. SK.
Autori projektu chcú spočiatku lietať z Košíc, a to najmä na linkách, kde neuspeli bežné aerolinky. Pôjde predovšetkým o destinácie, kde žije a pracuje veľa Slovákov, napríklad Dublin či Prahu.
Riziko zrušeného letu
Spoločnosť má v pláne prenajímať si lietadlá aj s posádkou. Let sa však uskutoční iba v prípade dostatočného záujmu. Hoci si teda lístok v predstihu rezervujete, automaticky to neznamená, že skutočne aj poletíte. Ak sa totiž nepredá stanovený počet leteniek, daný termín sa zruší. Cestujúci sa to dozvie najneskôr mesiac pred plánovaným odletom, aby si mohol zabezpečiť náhradný spôsob dopravy.
Ďalšou nevýhodou sú vyššie ceny oproti bežným nízkonákladovkám. Autori projektu to chcú dohnať službami navyše. „Pripravujeme zvozový a rozvozový autobus v Írsku pre tých, ktorí nie sú priamo z Dublinu. Za symbolickú cenu tak ponúkneme ďalšiu službu, ktorá pasažierom minimalizuje prestoje,“ pripomína Hatala.
Projekt má v každom prípade ambíciu vyplniť dieru na trhu, ktorá vznikla predovšetkým po krachu SkyEurope Airlines. „Vtedy nastal prepad. Predpokladalo sa, že trh podchytí niektorá z nízkonákladových spoločností. To sa síce čiastočne udialo, ale východ Slovenska zostal opäť prakticky bez priamych leteckých spojení,“ uvádza Dušan Hatala.
Veľké komunity Slovákov v zahraničí, prevažne z východného Slovenska, sú tak odkázané na lety cez Budapešť, Bratislavu, Krakov či Rzeszow. Aj preto bude ponuka POLEŤME. SK spočiatku zameraná hlavne na komunity Slovákov v zahraničí. Prvé lety, naplánované na Veľkú noc, prepoja Košice s Dublinom a Prahou.
Maximálne dve firmy
Podľa odborníkov má táto myšlienka šancu na úspech. „Projekt má potenciál byť atraktívny, ale nesmie tu mať príliš veľkú konkurenciu. Viac ako jedna až dve firmy sa na Slovensku neuživia,“ tvrdí Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus Tomáš.
Podobné spôsoby dopravy nie sú podľa neho celkom bežné, ale existujú napríklad v Česku. Odlev klientov však bežným aerolinkám nespôsobia. Počet ľudí, ktorí pocestujú sprostredkovateľskými spoločnosťami, je totiž relatívne nízky oproti množstvu klasických cestujúcich.
Skončilo už osem prepravcov
V poslednom čase skrachovalo na Slovensku hneď niekoľko klasických leteckých spoločností. Naposledy to boli Danube Wings, ktoré ukončili pravidelné lety a prepustili všetkých zamestnancov po piatich rokoch pôsobenia. Tvrdé pristátie však postihlo aj aerolinky ako Air Slovakia, Tatra Air, SK Air, Seagle Air, Slovenské aerolínie či Slovakian Airlines.
Najznámejším príkladom je však krach leteckej spoločnosti SkyEurope. Prvá nízkonákladová spoločnosť v strednej Európe a zároveň svojho času najväčší letecký prepravca na Slovensku pôsobil na trhu sedem rokov. Napriek tomu sa jej však nikdy nepodarilo dostať do čiernych čísel. Lietala aj počas reštrukturalizácie. Stále totiž verila, že problémy zvládne. „Často nás pochovávali a sme stále tu,“ povedal vtedy generálny riaditeľ SkyEurope Jason Bitter.
Napokon však v roku 2009 spoločnosť definitívne pochovali dlhy. Tie sa za najhorší finančný rok dokázali vyšplhať na 59 miliónov eur.